Galerie handlowe w nowej roli

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 22-03-2013, 00:00

Centra handlowe zmieniają się w miejsca rozrywki i usług same sklepy już nie wystarczają, aby przyciągnąć klientów.

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 11 mln mkw. W ubiegłym roku zbudowano centra o łącznej powierzchni 550 tys. mkw. Największe obiekty oddane do użytku w pierwszej połowie roku to Korona Kielce i NoVa Park Gorzów Wielkopolski, w drugiej — Galeria Rzeszów.

Deweloperzy skoncentrowali się jednak na popularnych wśród najemców i konsumentów niewielkich obiektach handlowych — liczne kameralne centra powstały w mniejszych i średnich miastach, np. w Grudziądzu (Alfa), Bełchatowie (Galeria Olimpia), Ciechanowie (Marcredo Center), Starachowicach (Galeria Kamienna), Kędzierzynie-Koźlu (Odrzańskie Ogrody) czy w Sieradzu (Dekada). To potwierdzenie zapoczątkowanego już kilka lat temu trendu budowania nie tylko, jak to miało miejsce w początkowym etapie rozwoju rodzimego rynku handlowego, w największych i najbogatszych miastach.

Szybkie zakupy

Rosnąca z roku na rok liczba małych, lokalnych centrów handlowych tzw. convenience, powstających nie tylko w małych miastach, ale i w rozbudowanych dzielnicach największych aglomeracji, zmienia i urozmaica polski rynek handlowy. Kiedy dziesięć lat temu powstawały pierwsze duże centra handlowe z licznymi sklepami odzieżowymi były one nie tylko miejscem zakupów. Wizyta w centrum była sposobem spędzenia wolnego czasu całej rodziny. W jednym miejscu można było zrobić zakupy spożywcze, zjeść kolację, iść do fryzjera i do kina. Niezależnie od tego gdzie powstało centrum mogło liczyć na odwiedziny rzeszy klientów. Teraz, kiedy centra handlowe już się Polakom opatrzyły częściej na codzienne zakupy wybierają mniejsze lokalne placówki handlowe, które mijają najczęściej w drodze z pracy do domu. Nie oznacza to jednak, że duże centra świecą pustkami.

— Mniejsze obiekty będą się rozwijać równolegle do segmentu tradycyjnych centrów handlowych. Rosnąca popularność i ekspansja nowych centrów jest konsekwencją zmian w stylu życia. Coraz więcej pracujemy, a taki rytm życia determinuje również sposób robienia zakupów — szybkich, wygodnych i zorientowanych na cel, w kameralnych obiektach handlowych, położonych blisko miejsca zamieszkania. Podobnie wygląda sytuacja na innych europejskich rynkach — mówi Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale powierzchni handlowych, Jones Lang LaSalle.

Zmiana znaczenia

Deweloperzy nie ustają w poszukiwaniu miejsc zarówno w dużych, jak i małych miastach, gdzie jeszcze nikt przed nimi nie dotarł. Wciąż powraca pytanie czy w największych aglomeracjach jest jeszcze miejsce na kolejne wielkie centra handlowe?

— Na polskim rynku mogą pojawić się jeszcze duże centra handlowe, ale wszystko zależy od ich umiejscowienia. Na przykład w Warszawie jest jeszcze miejsce na przynajmniej 3-4 duże obiekty handlowe — ocenia Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE. Z analiz Jones Lang LaSalle wynika, że spośród dużych miast zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię handlową przejawia na przykład Lublin. Planuje się tam budowę między innymi Atrium Felicity (około 73 tys. mkw.) oraz obiektu Inter IKEA, w którym oprócz sklepu szwedzkiej marki będzie również galeria handlowa.

— Duże galerie, aby zatrzymać klientów i przyciągnąć nowych, poszukują dodatkowych funkcji, a także rozszerzają swoją ofertę rozrywkową i gastronomiczną. Starają się zapewnić atrakcje na cały dzień, a jednocześnie zaspokoić wszystkie potrzeby zakupowe, usługowe oraz związane ze spędzaniem wolnego czasu. W centrach powstają kluby fitness, szkoły tańca, szkoły językowe, myjnie samochodowe, poczty. Jednocześnie działy marketingu poszczególnych galerii organizują wiele atrakcji — imprez, targów, konkursów, pokazów mody, spotkań z gwiazdami — mówi Grażyna Melibruda.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARTA SIELIWIERSTOW

Polecane