Gartenland – od produkcji roślin do usług logistycznych


Zaczynali od uprawy cytrusów i gerber na polski rynek. Obecnie ich sadzonki róż, krzewów i drzewek można kupić w całej Europie, i są to zarówno rośliny popularne, jak i rzadkie, poszukiwane odmiany. Od kilku miesięcy oferują kontrahentom dodatkowe usługi magazynowania, konfekcjonowania, pakowania i transportu roślin.
Firma Gartenland Polska cieszy się zaufaniem klientów już od ponad 23 lat. Patronat niemieckiego przedsiębiorstwa Gartenland Aschersleben, którym została objęta, stanowił gwarancję jakości od początku działania firmy – wieloletnie doświadczenie zapewniło bowiem firmie matce wysoką pozycję i prestiż na europejskim rynku.
Obecnie Gartenland Polska stanowi w pełni autonomiczną jednostkę, którą zarządzają przedstawiciele trzeciego pokolenia rodziny Żaków, zajmującej się branżą ogrodniczą od 1940 r.
Zgrana drużyna
Głównym zadaniem spółki jest produkcja i dystrybucja szerokiej gamy najwyższej jakości wyrobów branży ogrodniczej, takich jak sadzonki róż, krzewów ozdobnych, owocowych, pnączy czy także drzewek owocowych i dekoracyjnych. Firma posiada własne laboratorium in-vitro, w którym w sterylnych warunkach otrzymywane są sadzonki wolne od chorób i niedoskonałości.
– Zarówno zarząd firmy, jak i pracownicy tworzą zgrany zespół. Pracują u nas osoby z pasją, z wizją, posiadające obszerną wiedzę i wieloletnie doświadczenie w branży ogrodniczej – mówi Paulina Żak, dyrektor ds. rynków zagranicznych w Gartenland Polska.
Jak zapewnia, w swoich działaniach „drużyna Gartenland” stawia przede wszystkim na rozwój i satysfakcję klientów. Codziennie pracownicy firmy dokładają starań, aby wszystkie rośliny zachowały najwyższą jakość, a przy tym miały również najatrakcyjniejszą cenę. O tym, że takie podejście to droga do sukcesu, świadczy rosnąca liczba kontrahentów.
Ze szkółki do sieci
Działalność firmy stanowią obecnie trzy duże, niezależne segmenty. Pierwszy to sprzedaż wszystkich produktów roślinnych w atrakcyjnych opakowaniach z etykietami bądź w ozdobnych kartonikach. To oferta dla klientów sieciowych – dużych i mniejszych marketów w Polsce i całej Europie.
W drugim segmencie firma prowadzi sprzedaż hurtową, przede wszystkim eksportową. Dostarcza klientom hurtowym tzw. materiał szkółkarski. To sadzonki bez opakowania, konfekcjonowane do palet transportowych. Ponieważ zarówno dotychczasowi stali klienci, jak i nowi wyrażali duże zainteresowanie poszerzeniem bazy asortymentowej, firma wprowadziła do sprzedaży nowe rośliny i nowe sposoby ich konfekcjonowania.
Na efekty nie trzeba było długo czekać. Sprzedaż w 2022 r. przekroczyła 11 mln roślin, a do regularnych kierunków dystrybucyjnych dołączyły Francja, Włochy i Chorwacja.
Potencjał w magazynie
– Punktem zwrotnym dla spółki było wejście do sektora usługowego, stanowiącego trzeci filar biznesu. Gartenland może wykorzystać swój potencjał, doświadczenie i kompetencje zdobyte w ostatnich latach na bazie współpracy z sieciami międzynarodowymi – wyjaśnia Paulina Żak.
Do uruchomienia tej działalności niezbędne było otwarcie nowoczesnego magazynu o powierzchni 1 ha wyposażonego w 19 ramp załadunkowych, a także profesjonalne pole manewrowe dla tirów. Już obecnie z tego magazynu obsługiwane są zlecenia dużych partnerów biznesowych, których produkty wysyłane są do odległych miejsc za granicą. Gartenland oferuje im magazynowanie, pakowanie, konfekcjonowanie i redystrybucję produktów w formie dostosowanej do najwyższych standardów europejskich.
Niewątpliwym atutem jest położenie magazynu w centrum Polski, przy skrzyżowaniu dwóch największych autostrad A1 i A2.
– To tylko jeden z długiej listy czynników, które gwarantują, że współpraca z firmą Gartenland będzie prosta i owocna – mówi Paulina Żak.
70 000 m kw. szkółek roślin
16 000 m kw. szklarni
15 000 m kw. powierzchni magazynowych
11 000 m kw. tuneli foliowych
800 m kw. laboratorium