Gazele zostawiają w tyle konkurencję

Marta Bellon, WK
opublikowano: 28-02-2011, 00:00

Pomorskie Gazele ścigają się z konkurencją. Walczymy o naszą pozycję i o... płynność finansową — mówią przedsiębiorcy.

W Pomorskiem tytuł Gazeli Biznesu 2010 otrzymało 248 firm

Pomorskie Gazele ścigają się z konkurencją. Walczymy o naszą pozycję i o... płynność finansową — mówią przedsiębiorcy.

Podczas czwartkowej gali Gazele Biznesu 2010 w Sopocie nagrodziliśmy 248 firm z województwa pomorskiego. Przedsiębiorcy zgodnie twierdzili, że ubiegły rok zaliczają do udanych, a konkurencja im niestraszna. Znaleźli bowiem receptę na to, jak wzmacniać swoją pozycję w branży.

Młodość i innowacyjność

Wśród takich firm jest przedsiębiorstwo GBH Gdańskie Biuro Handlowe, które działa od pięciu lat.

— Jesteśmy więc stosunkowo młodzi i cały czas się rozwijamy. Wciąż idziemy do przodu. Konkurencja, jak w każdej branży, jest ogromna. Dominują duże koncerny, ale my znaleźliśmy swoje miejsce na rynku. Przede wszystkim nie staramy się z nią walczyć, a wykorzystać. Duże koncerny również ze sobą konkurują, więc potrzebują mniejszego przedsiębiorstwa, które jest dla nich odbiorcą. Współpracujemy więc z kilkoma firmami. To powoduje, że mamy duży przegląd rynku — tłumaczy Mariusz Rojek, współwłaściciel firmy GBH Gdańskie Biuro Handlowe, wytwarzającej surowce do produkcji pasz.

Firma Baltic Marine Surveyors (BMS), świadcząca usługi rozliczania m.in. statków, spogląda z kolei na konkurencję z pozycji lidera.

— Na polskim rynku od kilku lat zajmujemy wiodącą pozycję. W ubiegłym roku wygraliśmy kilka przetargów, nasi klienci doceniali jakość świadczonych przez nas usług, zmieniliśmy też sposób kontaktowania się z nimi — postawiliśmy na spotkania osobiste. To wszystko sprawiło, że 2010 r. był dla nas bardzo dobry — mówi Mirella Kukiełka-Kuźmitowicz, dyrektor ds. marketingu z firmy Baltic Marine Surveyors (BMS).

Firma konkuruje na rynku głównie z dwoma innymi graczami, ale to ona rozdaje karty.

— Mamy około 80 proc. udziałów w rynku, więc to my jesteśmy firmą dominującą w tej branży. Obserwujemy działania naszej konkurencji, ale się nią nie przejmujemy. Rynek usług kontrolnych jest podzielony, ponieważ firmy o globalnym zasięgu, takie jak Shell, BP, Grupa Lotos czy Orlen, które są naszymi klientami, nigdy nie pozwolą sobie na monopol, jeśli chodzi o zlecanie usług. Mamy więc świadomość, że pewne usługi są przydzielone konkurencji, ale tam, gdzie możemy — walczymy i wygrywamy — podkreśla Mirella Kukiełka-Kuźmitowicz.

Sposobem na konkurencję firmy Tad-Met, zajmującej się handlem wyrobami hutniczymi, jest zaspokajanie każdej potrzeby klienta. W ubiegłym roku firma osiągnęła rekordowy przychód ze sprzedaży — wzrósł on o około 100 proc.

— Mamy bardzo dużo konkurentów na rynku. Naszą receptą na sukces jest innowacyjność. Staramy się nie handlować tym samym i oferować inne produkty niż pozostali. Naszych klientów obsługujemy coraz bardziej kompleksowo, to oni pokazują nam, jakie mają potrzeby, a my odpowiadamy na ich zapotrzebowanie — mówi Dariusz Ostrowski z firmy Tad-Met.

Nieszczęsne zatory

Lista rankingowa, którą na zlecenie redakcji "Pulsu Biznesu" opracowuje wywiadownia gospodarcza Coface Poland, w roku 2010 była krótsza od poprzedniej. Na Pomorzu zakwalifikowało się do niej o 36 firm mniej niż rok wcześniej. Ale i tym przedsiębiorcom, którym ta niełatwa sztuka się udała, nie brakuje problemów. Najpoważniejszym z nich, o czym wiele mówiono w kuluarach, są zatory płatnicze. To m.in. z tego powodu przedsiębiorcy wstrzymują się z inwestycjami. Mimo że na ich kontach, w większości przypadków, nie brakuje gotówki, Gazele Biznesu mało inwestują, stawiając sobie za główny cel utrzymanie płynności finansowej. Zgodnie przyznają jednak, że sytuacja naszej gospodarki się poprawia.

Marta Bellon, WK

m.bellon@pb.pl % 22-333-97-33

45

Tyle spośród 248 firm z województwa pomorskiego zakwalifikowanych do rankingu "Gazele Biznesu 2010" może pochwalić się również certyfikatem Rzetelna Firma, przyznawanym przez Krajowy Rejestr Długów.

Promujemy szybkość rozwoju i uczciwość

Gazelą Biznesu 2010 jest firma, która:

- rozpoczęła działalność przed rokiem 2007 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś;

- w latach 2007-09 ani razu nie odnotowała straty;

- w roku 2007 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł;

- w latach 2007-09 z roku na rok notowała przyrost sprzedaży;

- przynajmniej od roku 2007 publikuje wyniki finansowe w Monitorze Polskim B lub udostępniła informacje na ich temat firmie Coface Poland lub redakcji "Pulsu Biznesu".

O miejscu firmy w rankingu decyduje wyrażony w procentach przyrost obrotów osiągnięty w ciągu trzech kolejnych lat — im większy, tym wyższa pozycja na liście.

Dane finansowe firm zostały zweryfikowane przez specjalistów wywiadowni gospodarczej Coface Poland. Oni także opracowali na zlecenie redakcji "PB" ostateczną wersję rankingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon, WK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu