Gazele zostawiają w tyle konkurencję

Marta Bellon, WK
opublikowano: 2011-02-28 00:00

Pomorskie Gazele ścigają się z konkurencją. Walczymy o naszą pozycję i o... płynność finansową — mówią przedsiębiorcy.

W Pomorskiem tytuł Gazeli Biznesu 2010 otrzymało 248 firm

Pomorskie Gazele ścigają się z konkurencją. Walczymy o naszą pozycję i o... płynność finansową — mówią przedsiębiorcy.

Podczas czwartkowej gali Gazele Biznesu 2010 w Sopocie nagrodziliśmy 248 firm z województwa pomorskiego. Przedsiębiorcy zgodnie twierdzili, że ubiegły rok zaliczają do udanych, a konkurencja im niestraszna. Znaleźli bowiem receptę na to, jak wzmacniać swoją pozycję w branży.

Młodość i innowacyjność

Wśród takich firm jest przedsiębiorstwo GBH Gdańskie Biuro Handlowe, które działa od pięciu lat.

— Jesteśmy więc stosunkowo młodzi i cały czas się rozwijamy. Wciąż idziemy do przodu. Konkurencja, jak w każdej branży, jest ogromna. Dominują duże koncerny, ale my znaleźliśmy swoje miejsce na rynku. Przede wszystkim nie staramy się z nią walczyć, a wykorzystać. Duże koncerny również ze sobą konkurują, więc potrzebują mniejszego przedsiębiorstwa, które jest dla nich odbiorcą. Współpracujemy więc z kilkoma firmami. To powoduje, że mamy duży przegląd rynku — tłumaczy Mariusz Rojek, współwłaściciel firmy GBH Gdańskie Biuro Handlowe, wytwarzającej surowce do produkcji pasz.

Firma Baltic Marine Surveyors (BMS), świadcząca usługi rozliczania m.in. statków, spogląda z kolei na konkurencję z pozycji lidera.

— Na polskim rynku od kilku lat zajmujemy wiodącą pozycję. W ubiegłym roku wygraliśmy kilka przetargów, nasi klienci doceniali jakość świadczonych przez nas usług, zmieniliśmy też sposób kontaktowania się z nimi — postawiliśmy na spotkania osobiste. To wszystko sprawiło, że 2010 r. był dla nas bardzo dobry — mówi Mirella Kukiełka-Kuźmitowicz, dyrektor ds. marketingu z firmy Baltic Marine Surveyors (BMS).

Firma konkuruje na rynku głównie z dwoma innymi graczami, ale to ona rozdaje karty.

— Mamy około 80 proc. udziałów w rynku, więc to my jesteśmy firmą dominującą w tej branży. Obserwujemy działania naszej konkurencji, ale się nią nie przejmujemy. Rynek usług kontrolnych jest podzielony, ponieważ firmy o globalnym zasięgu, takie jak Shell, BP, Grupa Lotos czy Orlen, które są naszymi klientami, nigdy nie pozwolą sobie na monopol, jeśli chodzi o zlecanie usług. Mamy więc świadomość, że pewne usługi są przydzielone konkurencji, ale tam, gdzie możemy — walczymy i wygrywamy — podkreśla Mirella Kukiełka-Kuźmitowicz.

Sposobem na konkurencję firmy Tad-Met, zajmującej się handlem wyrobami hutniczymi, jest zaspokajanie każdej potrzeby klienta. W ubiegłym roku firma osiągnęła rekordowy przychód ze sprzedaży — wzrósł on o około 100 proc.

— Mamy bardzo dużo konkurentów na rynku. Naszą receptą na sukces jest innowacyjność. Staramy się nie handlować tym samym i oferować inne produkty niż pozostali. Naszych klientów obsługujemy coraz bardziej kompleksowo, to oni pokazują nam, jakie mają potrzeby, a my odpowiadamy na ich zapotrzebowanie — mówi Dariusz Ostrowski z firmy Tad-Met.

Nieszczęsne zatory

Lista rankingowa, którą na zlecenie redakcji "Pulsu Biznesu" opracowuje wywiadownia gospodarcza Coface Poland, w roku 2010 była krótsza od poprzedniej. Na Pomorzu zakwalifikowało się do niej o 36 firm mniej niż rok wcześniej. Ale i tym przedsiębiorcom, którym ta niełatwa sztuka się udała, nie brakuje problemów. Najpoważniejszym z nich, o czym wiele mówiono w kuluarach, są zatory płatnicze. To m.in. z tego powodu przedsiębiorcy wstrzymują się z inwestycjami. Mimo że na ich kontach, w większości przypadków, nie brakuje gotówki, Gazele Biznesu mało inwestują, stawiając sobie za główny cel utrzymanie płynności finansowej. Zgodnie przyznają jednak, że sytuacja naszej gospodarki się poprawia.

Marta Bellon, WK

[email protected] % 22-333-97-33

45

Tyle spośród 248 firm z województwa pomorskiego zakwalifikowanych do rankingu "Gazele Biznesu 2010" może pochwalić się również certyfikatem Rzetelna Firma, przyznawanym przez Krajowy Rejestr Długów.

Promujemy szybkość rozwoju i uczciwość

Gazelą Biznesu 2010 jest firma, która:

- rozpoczęła działalność przed rokiem 2007 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś;

- w latach 2007-09 ani razu nie odnotowała straty;

- w roku 2007 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł;

- w latach 2007-09 z roku na rok notowała przyrost sprzedaży;

- przynajmniej od roku 2007 publikuje wyniki finansowe w Monitorze Polskim B lub udostępniła informacje na ich temat firmie Coface Poland lub redakcji "Pulsu Biznesu".

O miejscu firmy w rankingu decyduje wyrażony w procentach przyrost obrotów osiągnięty w ciągu trzech kolejnych lat — im większy, tym wyższa pozycja na liście.

Dane finansowe firm zostały zweryfikowane przez specjalistów wywiadowni gospodarczej Coface Poland. Oni także opracowali na zlecenie redakcji "PB" ostateczną wersję rankingu.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce