GDDKiA: ponad połowa dróg krajowych wymaga remontu

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 17-03-2006, 16:22

Ponad połowa dróg krajowych w Polsce wymaga remontu - podaje raport o stanie dróg w roku 2005, zamieszczony na stronach internetowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Do natychmiastowego remontu nadaje się 4 tys. 300 km dróg.

Ponad połowa dróg krajowych w Polsce wymaga remontu - podaje raport o stanie dróg w roku 2005, zamieszczony na stronach internetowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Do natychmiastowego remontu nadaje się 4 tys. 300 km dróg.

    Jak informuje "Raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2005 roku", drogi krajowe, za które odpowiada GDDKiA, obsługują prawie trzykrotnie większy ruch niż sieć dróg wojewódzkich.

    Ponad połowa dróg krajowych wymaga przeprowadzenia różnego rodzaju remontów - od wzmocnień poprzez wyrównania, po zabiegi powierzchniowe, poprawiające właściwości przeciwpoślizgowe lub uszczelniające powierzchnię jezdni.

    Połowę potrzeb remontowych stanowią zabiegi, które należy wykonać natychmiast, a druga połowa powinna być zaplanowana do wykonania w ciągu najbliższych kilku lat -  czytamy w raporcie.

    Stan techniczny sieci drogowej różni się w poszczególnych województwach. W woj. świętokrzyskim i małopolskim 60 proc. dróg krajowych nie wymaga natychmiastowych remontów. Województwa te mają największe potrzeby w stosunku do długości dróg, jednak w liczbach bezwzględnych prymat należy do województwa mazowieckiego.

    W większości województw natychmiastowej interwencji wymagają drogi z koleinami. W niektórych województwach jest inaczej; w woj. podkarpackim najwięcej potrzeba wzmocnień, a w woj. małopolskim - zabiegów powierzchniowych.

    Autorzy raportu zauważają przy tym, że koleiny i nierówności podłużne występują w większości województw centralnych i wschodnich. Niskie właściwości przeciwpoślizgowe są szczególnie widoczne w rejonie Gór Świętokrzyskich i na południu kraju.

    Jak podano w raporcie, przy takim stanie technicznym dróg ich zarządcy stoją przed dylematem: "czy działać doraźnie, wykonując zabiegi powierzchniowe na odcinkach wymagających w krótkiej perspektywie zabiegów cięższych, czy działać bardziej długofalowo, ale jednocześnie ograniczać zakresy rzeczowe robót wykonywanych wdanym roku".

    Jak podaje raport, w najlepszym stanie technicznym znajduje się droga krajowa nr 6 (71,7 proc. stanu dobrego) i droga krajowa nr 7 (71,3 proc. stanu dobrego). W najgorszym stanie jest droga krajowa nr 12 (38,3 proc. stanu złego) i droga krajowa nr 16 (31,6 proc. stanu złego).

    Między rokiem 2000 a 2005 na drogach krajowych zanotowano blisko 44 proc. wzrost ruchu samochodów ciężarowych z przyczepami. Mają one decydujący wpływ na warunki ruchu na drogach oraz proces niszczenia nawierzchni.

    Drogi krajowe zarządzane przez GDDKiA to ponad 18 tys. km dróg, w tym 550 km autostrad - podaje Dyrekcja na swoich stronach internetowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane