Gdzie szukać dofinansowania na targi i misje

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-04-27 20:00

PARP wesprze MŚP chcące zaistnieć na międzynarodowych rynkach. Na wylansowanie marek produktowych agencja przeznaczyła w sumie 50 mln zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedź się:

  • jakie są kryteria konkursu "Promocja marki innowacyjnych MŚP"
  • co powinno znaleźć się we wniosku o dofinansowanie
  • jakie sektory mają największy potencjał eksportowy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Już za dwa tygodnie przedsiębiorcy będą mogli stanąć w szranki o dofinansowanie, które pomoże im wyróżnić się na zagranicznych rynkach. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła konkurs „Promocja marki innowacyjnych MŚP” z działania 2.25 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Nabór jest skierowany do MŚP działających w konkretnych sektorach. Są to m.in. branże medyczna, farmaceutyczna, zielonych technologii, przemysłu kreatywnego, kosmetyczna, meblarska, lotniczo-kosmiczna i spożywcza (patrz ramka).

– Zasięg konkursu ma charakter ogólnopolski. Jest on kontynuacją naboru Go to Brand z poprzedniej perspektywy finansowej. Dofinansowanie otrzymają projekty obejmujące działania wzmacniające potencjał eksportowy MŚP na zagranicznych rynkach. Z pomocą dotacji przedsiębiorcy wezmą udział w wydarzeniach targowych i misjach gospodarczych wskazanych na liście imprez branżowych przewidzianej w dokumentacji konkursowej – mówi Agnieszka Majer, menedżer w Civitta Polska.

Zwraca uwagę, że organizatorzy naboru kładą nacisk na promocję MŚP działających w sektorach o największym potencjale eksportowym i innowacyjnym.

Podróże służbowe

Budżet konkursu to 50 mln zł. Beneficjenci dotacji pokryją nimi do 85 proc. wydatków przeznaczonych na podróże służbowe i do 50 proc. pozostałych kosztów.

– Granty sfinansują działania promocyjne wnioskodawców obejmujące ich udział w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy. Przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć dotacje na wyjazdowe misje gospodarcze organizowane w celu spotkań z potencjalnymi kontrahentami. W grę wchodzą również kampanie promocyjne firm – mówi Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton.

Zwraca uwagę na najważniejsze kryteria konkursu, które muszą spełnić projekty MŚP.

– Przedsięwzięcia powinny dotyczyć promowania zdefiniowanej marki produktowej. Wnioskodawca musi udokumentować jej posiadanie. Ponadto organizatorzy konkursu wymagają, aby prowadził on działalność eksportową i wykazał z tego tytuł przychody za dwa poprzednie lata. Co istotne, wspomniane przychody ze sprzedaży produktów przeznaczonych na eksport powinny wynosić co najmniej 20 proc. przychodów firmy – mówi Agnieszka Wykrzykowska.

Nakłady na B+R

Ważnym kryterium jest również konieczność ponoszenia przez wnioskodawcę nakładów na B+R albo wdrożenie innowacji produktowej lub procesowej w ciągu ostatnich trzech lat. To, jak zaznacza Agnieszka Wykrzykowska, powinno być odpowiednio udokumentowane przez przedsiębiorcę ubiegającego się o dofinansowanie.

– Obecna sytuacja w kraju i na świecie wciąż negatywnie wpływa na działalność wielu MŚP. Ich właściciele narzekają na bardzo wysokie koszty prowadzenia biznesu. Wielu przedsiębiorców musiało znacznie ograniczyć budżet na działania marketingowe. Nabór PARP może stanowić znaczące wsparcie finansowe dla przedstawicieli biznesu chcących promować działalność swoich firm na zagranicznych rynkach i umacniać tam swoją pozycję. Przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość, jak ważne są tego typu działania. Dlatego ta inicjatywa powinna cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród MŚP. Kierunek oferowanego przez agencję dofinansowania jest jak najbardziej właściwy w obecnych burzliwych czasach – ocenia Agnieszka Majer.

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 13 maja do 24 czerwca.

Kto może składać wnioski o dofinansowanie

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą mikro, małe lub średnie firmy na terenie Polski. Ich działalność musi wpisywać się w jeden z następujących sektorów gospodarki: medyczny i farmaceutyczny, budowy i wykańczania budowli, elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki, zielonych technologii, IT/ICT, przemysłu kreatywnego, kosmetyczny, maszyn i urządzeń, meblarski, motoryzacyjny, pojazdów szynowych, statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, wysokich technologii w dziedzinie bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania, lotniczo-kosmiczny lub spożywczy.

Co sfinansują granty
  • udział wnioskodawcy w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy
  • wyjazdowe misje gospodarcze, których celem jest spotkanie z potencjalnymi kontrahentami
  • kampanie promocyjne