Gdzie trzymać dane

  • Marta Bellon
opublikowano: 09-02-2016, 22:00

Zanim firma zdecyduje o inwestycji we własną serwerownię, powinna określić swoje potrzeby, także w dłuższej perspektywie.

Własna serwerownia czy zewnętrzne centrum danych — to dylemat, przed którym stają przedsiębiorcy. Atman oceniła, która z tych opcji jest bardziej opłacalna na dłuższą metę. Przeanalizowała m.in. przypadek, w którym przedsiębiorstwo decyduje o budowie nowej serwerowni w specjalnie do tego przeznaczonym budynku i w tańszym scenariuszu — w budynku biurowym i przeniesienie serwerów do centrum danych. Koszty, które wzięła pod uwagę, to m.in. nakłady na nieruchomości (z uwzględnieniem kredytów i podatków), wyposażenie, eksploatację, energię elektryczną i wynagrodzenia dla personelu.

— Założyliśmy, że firma potrzebuje 500 mkw. powierzchni na swoją infrastrukturę IT. To dokładnie tyle, ile trzy lata temu potrzebował Nordea Bank Polska, inwestując we własne centrum danych. W każdym z analizowanych przypadków outsourcing okazał się tańszy — mówi Robert Mikołajski, kierownik zespołu rozwoju biznesu w Atmanie.

Według szacunków firmy, budowa i utrzymanie nowego centrum danych przez okres dziesięciu lat pochłonęłoby ponad 85 mln zł. Nieco tańsze byłoby stworzenie serwerowni w budynku biurowym, to koszt przekraczający 76 mln zł. A przeniesienie serwerów — około 51 mln zł. Ostatnia opcja jest o ponad 40 proc. tańsza niż budowa nowego obiektu.

Im dłuższa perspektywa, tym większe różnice między kosztami outsourcingu i utrzymania własnej infrastruktury. Gdyby wziąć pod uwagę 20 lat i mniejszą serwerownię o powierzchni 20 mkw. przeniesienie serwerów jest prawie trzykrotnie tańsze. W przypadku wspomnianej wcześniej dużej serwerowni outsourcing jest około 48 proc. tańszy od inwestycji w nowy budynek.

Zdaniem ekspertów Atmana, tak duże różnice wynikają nie tylko z konieczności poniesienia nakładów inwestycyjnych. Kluczowe są kwestie kadrowe. Opieka nad centrum danych wymaga olbrzymiej wiedzy technologicznej, inżynierskiej i sporego doświadczenia. Zebranie odpowiedniego zespołu jest trudne, zwłaszcza że rotacja personelu w branży IT jest najwyższa. To dodatkowe koszty. Na koszt utrzymania serwerowni w największym stopniu składają się wydatki na energię i personel i koszty eksploatacyjne — przeglądów, serwisu i materiałów.

— Z biegiem lat infrastruktura zużywa się i wymaga ciągłej konserwacji i napraw. Przy kalkulacji finansowej konieczne jest uwzględnienie całego cyklu życia serwerowni — mówi Robert Mikołajski. Atman zwraca uwagę, że firmom nie jest łatwo przewidzieć własne potrzeby. Często nie wiedzą, ile pieniędzy przeznaczyć na utrzymanie serwerowni. W przypadku outsourcingu jej powierzchnię można w każdej chwili powiększyć lub zmniejszyć. Jest to trudniejsze, gdy w przeszłości zainwestowano we własny obiekt.

— W kontekście ciągłych zmian na rynku IT utrzymywanie własnego centrum danych jest najbardziej ryzykowne — uważa Robert Mikołajski.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane