Giełda pomoże oddłużyć koleje

ET
09-05-2007, 00:00

Intercity i Cargo na giełdę. PKP PR do samorządów, nieruchomości na sprzedaż. Znamy coraz więcej szczegółów strategii dla kolei.

Intercity i Cargo na giełdę. PKP PR do samorządów, nieruchomości na sprzedaż. Znamy coraz więcej szczegółów strategii dla kolei.

W 2022 r. Grupa PKP ma być wolna od długów, a już za siedem lat wartość jej zobowiązań zmaleje pięciokrotnie — z 5,5 mld zł do 1,1 mld zł.

Plan oddłużenia, przedstawiony wczoraj sejmowym komisjom infrastruktury i skarbu przez wiceministra transportu Mirosława Chaberka, zakłada, że grupa oddłuży się sama.

Skąd weźmie na to pieniądze? Między innymi z prywatyzacji. W ciągu dwóch lat PKP pozbędą się udziałów i akcji w podmiotach nienależących do grupy, co da im razem 200 mln zł. Na początek. Naprawdę solidny zastrzyk gotówki czeka koleje w 2009 r., kiedy na giełdę trafi część akcji PKP Intercity. Wartość oferty — 400 mln zł. Rok później na parkiecie pojawią się akcje PKP Cargo za 700 mln zł.

Rachunek, poproszę

Co z resztą płatności? Koleje zamierzają m.in. spieniężyć nieruchomości, łącznie za 2,6 mld zł do 2015 r.

Ta część strategii nie budzi większych zastrzeżeń. Pytania i wątpliwości pojawiają się w związku z planowanym przekazaniem spółki PKP Przewozy Regionalne samorządom.

Podbijanie stawki

Te nie mówią nie, ale cały czas podbijają stawkę, by jak najwięcej wytargować od ministerstwa za zgodę na przejęcie przewoźnika. Przede wszystkim chcą pieniędzy na inwestycje.

Samorządowcy szacują, że już na teraz potrzeba 5 mld zł na naprawy i remonty taboru PKP PR. Postulują, by rząd, jeśli nie może dać im pieniędzy na ten cel, podzielił się z nimi wpływami z podatków, najchętniej z VAT. Chcą także gwarancji, że stawki za użytkowanie torów nie będą rosły szybciej niż inflacja.

Resort zgodził się już na część postulatów: zapowiada, że odda spółkę razem z zapleczem technicznym, dorzuci lokomotywy, których PKP Przewozy Regionalne nie mają; oraz przystał na wydzielenie części infrastruktury kolejowej lokalnym samorządom. Akcje zostaną rozdzielone według specjalnego algorytmu, tak by większe województwa miały więcej udziałów. Każdy będzie miał prawo sprzedawać swoją część, przy czym prawo pierwokupu uzyskają pozostali udziałowcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Giełda pomoże oddłużyć koleje