Globalna gospodarka potrzebuje więcej pracowników

Michał Stajniak, Starszy Analityk Rynków Finansowych, XTB
opublikowano: 15-09-2021, 15:40

Badania praktycznie z każdego zakątku świata pokazują, że na rynku pracy brakuje pracowników.

Ludzie po pandemii nie są skłonni do powrotu do pracy, co generuje rosnącą presję na płace. Wysokie płace generują inflację, ale brak pracowników powoduje problemy podażowe. Czy wobec tego obecne sygnały z rynku pracy nie wskazują na możliwość wystąpienia stagflacji, co jest oczywiście bardzo negatywne w dłużej perspektywie dla rynku akcji?

Ostatnie badanie z Wielkiej Brytanii pokazuje, że brakuje co najmniej 1 miliona pracowników do obsadzenia kluczowych miejsc pracy. W Stanach Zjednoczonych raport JOLTS pokazuje, że tych miejsc pracy jest ponad 10 mln, co niemal dwukrotnie byłoby w stanie załatać dziurę w zatrudnieniu związaną z wystąpieniem pandemii. Badanie NFIB dotyczące małego biznesu pokazuje, że nastroje wśród małych przedsiębiorców są najgorsze od 2012 roku, co ma bardzo duży związek z niemożliwością zatrudnienia potrzebnego personelu. Aż dwie trzecie przebadanych firm wskazuje, że ma trudności z zatrudnieniem. Pojawiły się nawet żarty, że ludzie nie chcą powracać do pracy nie w związku z benefitami dla bezrobotnych, a ze względu na znalezienie nowej pracy… w postaci inwestora na rynku kapitałowym, walutowym czy kryptowalutowym. Oczywiście jest w tym część prawdy, biorąc pod uwagę fakt, że liczba kont na prostych aplikacjach tradingowych w ostatnich kilkunastu miesiącach wzrosła w astronomicznym tempie. Niemniej, jeśli nie dojdzie do poprawy pod względem zatrudnienia na całym świecie, niektóre gospodarki mogą doświadczyć scenariusza stagnacyjnego, co oczywiście byłoby fatalne w dłuższym terminie dla rynku akcyjnego.

Druga sesja w tym tygodniu przebiega raczej w minorowych nastrojach. Po słabych danych z Chin, ataki byków w Europie były raczej nieskuteczne. Jedynie kilka indeksów zaliczyło dzisiaj niewielkie wzrosty. Jednocześnie pomimo wyraźnych spadków w Europie, sesja w USA rozpoczyna się od niewielkich wzrostów. Nasdaq i S&P 500 zyskują powyżej 0,1%.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane