Globalny rekord z androidem w tle

MGA
opublikowano: 2013-09-20 13:13

Aż 3,6 mln sztuk tabletów sprzedano w naszym regionie w drugim kwartale tego roku. To wzrost o 175 proc. r/r.

W jakim regionie świata sprzedaż tabletów idzie najszybciej w górę? Odpowiedź na to pytanie przynosi najnowszy raport firmy analitycznej IDC. Wynika z niego, że w drugim kwartale tego roku w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) do klientów trafiło 3,6 mln sztuk przenośnych komputerów. To o 175 proc. więcej niż rok temu. Taka dynamika wzrostu to globalny rekord. W żadnej innej części świata tablety nie sprzedają się jak świeże bułeczki.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg
None
None

Analitycy zwracają uwagę na specyfikę naszego regionu. Dominacją tanie urządzenia. Ich niskie ceny napędzają popyt.

- W CEE cena jest wszystkim. Duża dostępność tanich tabletów, w szczególności działających na Androdzie, napędza sprzedaż tych urządzeń – podkreśla Nikolina Jurisic z IDC.

Tablety oparte na Androidzie dominują w regionie. Klienci kupili 3 mln sztuk takich urządzeń, co daje im 84-procentowy udział w rynku. Komputery z systemem iOS odnotowały spadek udziałów do 9,2 proc. Nieznacznie w górę poszedł udział tabletów z systemem Windows (3 proc.).

Reszta rynku to urządzenia z systemem Linux na pokładzie. Są one popularne na Ukrainie i w Rosji.

Według analityków IDC, do końca roku rynek tabletów wzrośnie do prawie 15 mln sztuk, co oznacza wzrost o 105 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. W 2017 r. liczba sprzedawanych tabletów w CEE powinna przekroczyć 25 mln sztuk.
- W drugiej połowie tego roku liczba sprzedawanych tabletów w regionie będzie większa od liczby sprzedawanych komputerów – twierdzi Nikolina Jurisic.
Tablety z Androidem na pokładzie rządzą nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak wynika z raportu innej firmy badawczej Context, podbiły także rynki państw zachodnioeuropejskich. W lipcu i w sierpniu urządzenia z Androidem miały prawie 67 proc. rynku, wobec 63 proc. w drugim kwartale i 35 proc. w 2012 roku. Udziały w rynku traci natomiast Apple. W ubiegłym roku miał 62 proc. wyniku tabletów w Europie Zachodniej. Obecnie jego udział spadł do 32 proc.

Sezon letni przespał natomiast Microsoft. Sprzedaż jego urządzeń była symboliczna. Udało im się zdobyć zaledwie 0,3 proc. rynku w lipcu i sierpniu.
O popularności tabletów z Androidem decyduje przede wszystkim cena. Był to ważny argument w miesiącach letnich, kiedy to rodzice masowo kupowali komputery dzieciom przed rozpoczęciem roku szkolnego. Według Context, średnia cena tabletu z Androidem to 163 EUR, a iPada to 371 EUR.
W lipcu i sierpniu rynek tabletów w Europie Zachodniej poszedł w górę o ponad 70 proc.