W jakim regionie świata sprzedaż tabletów idzie najszybciej w górę? Odpowiedź na to pytanie przynosi najnowszy raport firmy analitycznej IDC. Wynika z niego, że w drugim kwartale tego roku w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) do klientów trafiło 3,6 mln sztuk przenośnych komputerów. To o 175 proc. więcej niż rok temu. Taka dynamika wzrostu to globalny rekord. W żadnej innej części świata tablety nie sprzedają się jak świeże bułeczki.

Analitycy zwracają uwagę na specyfikę naszego regionu. Dominacją tanie urządzenia. Ich niskie ceny napędzają popyt.
- W CEE cena jest wszystkim. Duża dostępność tanich tabletów, w szczególności działających na Androdzie, napędza sprzedaż tych urządzeń – podkreśla Nikolina Jurisic z IDC.
Tablety oparte na Androidzie dominują w regionie. Klienci kupili 3 mln sztuk takich urządzeń, co daje im 84-procentowy udział w rynku. Komputery z systemem iOS odnotowały spadek udziałów do 9,2 proc. Nieznacznie w górę poszedł udział tabletów z systemem Windows (3 proc.).
Reszta rynku to urządzenia z systemem Linux na pokładzie. Są one popularne na Ukrainie i w Rosji.
Według analityków IDC, do końca roku rynek tabletów wzrośnie do prawie 15 mln sztuk, co oznacza wzrost o 105 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. W 2017 r. liczba sprzedawanych tabletów w CEE powinna przekroczyć 25 mln sztuk.
- W drugiej połowie tego roku liczba sprzedawanych tabletów w regionie będzie większa od liczby sprzedawanych komputerów – twierdzi Nikolina Jurisic.
Tablety z Androidem na pokładzie rządzą nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak wynika z raportu innej firmy badawczej Context, podbiły także rynki państw zachodnioeuropejskich. W lipcu i w sierpniu urządzenia z Androidem miały prawie 67 proc. rynku, wobec 63 proc. w drugim kwartale i 35 proc. w 2012 roku. Udziały w rynku traci natomiast Apple. W ubiegłym roku miał 62 proc. wyniku tabletów w Europie Zachodniej. Obecnie jego udział spadł do 32 proc.
Sezon letni przespał natomiast Microsoft. Sprzedaż jego urządzeń była symboliczna. Udało im się zdobyć zaledwie 0,3 proc. rynku w lipcu i sierpniu.
O popularności tabletów z Androidem decyduje przede wszystkim cena. Był to ważny argument w miesiącach letnich, kiedy to rodzice masowo kupowali komputery dzieciom przed rozpoczęciem roku szkolnego. Według Context, średnia cena tabletu z Androidem to 163 EUR, a iPada to 371 EUR.
W lipcu i sierpniu rynek tabletów w Europie Zachodniej poszedł w górę o ponad 70 proc.