Dzięki przejęciu YouTube, najpopularniejszego serwisu internetowego z filmami wideo, gigant zyska dominację w kolejnym segmencie rynku.
Google, największa wyszukiwarka internetowa na świecie, kupił za 1,65 mld USD YouTube, największy na świecie serwis udostępniający pliki wideo. Google wygrał z takim potentatami, jak Microsoft, Viacom, Yahoo czy News Corporation. Zgodnie z umową YouTube będzie funkcjonował pod dotychczasową nazwą. Po roku działalności w sieci serwis zyskał 50 mln użytkowników na całym świecie.
— Zespół YouTube zbudował silną i pasjonującą platformę internetową, która uzupełnia ofertę Google — powiedział Eric Schmidt, szef Google.
Zapewnił, że Chad Hurley i Steve Chen, założyciele YouTube, oraz ich 65 pracowników pozostaną w spółce.
Przejęcie YouTube umożliwi Google opanowanie części rynku internetowego, w którym amerykański gigant nie radził sobie najlepiej. Z badań firmy Hitwise, zajmującej się monitorowaniem ruchu na stronach WWW, wynika, że aż 46 proc. odwiedzających witryny z filmami wideo wybiera właśnie YouTube. Google ma zaledwie 10-procentowy udział w rynku. Razem z YouTube Google przejął również różne sprawy sądowe o łamanie praw autorskich. Problem może być niebawem rozwiązany. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie pracuje obecnie nad oprogramowaniem mającym zapobiec umieszczaniu w serwisie filmów objętych prawami autorskimi.
Wcześniej obie spółki zawarły umowy z wytwórniami muzycznymi. YouTube podpisał umowę dystrybucyjną z Universal Music Group oraz z CBS na oferowanie krótkich form wideo. Równocześnie Google zawarł umowy dystrybucyjne z Sony BMG i Warner Music. Przedmiotem umów ma być oferowanie plików wideo oraz wywiadów z artystami.
Serwisy i wytwórnie liczą, że dzięki legalnej współpracy stworzą platformę, która umożliwi im spore zarobki na wyświetlaniu reklam. Niektóre pliki mają być dostępne bezpłatnie na stronach Google i YouTube. W zamian za kontent serwisy internetowe oferują wytwórniom udział w zyskach z reklam wyświetlanych na stronach z muzyką i filmikami. Umowa z Warner Music przewiduje dostęp płatny do plików muzycznych. Ich pobranie ma kosztować 1,99 USD za jeden teledysk.