Google zapowiada zmiany w wyszukiwarce

DI, PAP
opublikowano: 29-09-2018, 12:10

Google stawia na historię wyszukiwania, grafikę i informacje kontekstowe.

Zmiany w działaniu wyszukiwarki obejmą możliwość wglądu w informacje o prawach autorskich do zdjęć, propozycje wideo, rozbudowane sugestie wyszukiwania oraz zarządzanie historią - powiedzieli PAP przedstawiciele firmy.

Zobacz więcej

Google

Bloomberg

Ogólna strategia firmy na nadchodzące lata ma się opierać na trzech podstawach: odwrocie od myślenia o "odpowiedziach" na rzecz rozłożonych w czasie "podróży", przejściu od "zapytań" do poszukiwań nie wymagających ich formułowania, a także - od tekstu ku wizualnym sposobom pozyskiwania informacji. Posłużą do tego algorytmy sztucznej inteligencji.

Firma ujawniła, że ok. 12,5 proc. zapytań użytkownika w miesiącu to powtórzenia wcześniej wyszukanych przez daną osobę haseł. Dwie trzecie zapytań jest rozłożonych w czasie i dotyczy wielodniowych przedsięwzięć, na przykład planowanych wyjazdów lub zakupów. W odpowiedzi na te tendencje Google zamierza wprowadzić do końca roku szereg funkcji związanych z historią wyszukiwania, m.in. kartę aktywności oraz nowy system wyników powiązanych kontekstowo.

"Naszym podstawowym zadaniem jest dostarczenie najlepszej możliwej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Wyszukiwanie kontekstowe pomaga w realizacji tego celu, ponieważ oprócz bezpośrednio dopasowanych wyników podpowiada również inne, powiązane tematy, które użytkownik miał na myśli" - powiedział w rozmowie z PAP kierownik ds. produktu Wyszukiwarka Google Michael Galvez.

W odróżnieniu od dotychczasowego rozwiązania polegającego na podawaniu podobnych i powiązanych zapytań, zaprezentowana przez Google funkcjonalność ma formę rozwijanego menu na stronie z wynikami. Galvez podkreślił, że wyświetlenie wyników wyszukiwania kontekstowego nie będzie wymagało wpisywania nowego zapytania ani ponownego wczytywania strony i nie odbije się na czasie uzyskiwania odpowiedzi.

Zmiany dotyczące sugestii wyszukiwania mają wejść w życie w nadchodzących tygodniach. W ciągu miesiąca spółka wprowadzi również nową wersję dostępnej od roku funkcji Collection, która pozwoli na zapisywanie przez użytkownika wybranych wyników wyszukiwania. Z tą funkcjonalnością mają zostać powiązane karty aktywności, pozwalające m.in. na zapisywanie lub usuwanie z listy odwiedzonych wcześniej za pośrednictwem Google'a stron oraz wyszukiwanych haseł. Niezależnie od tych zmian do końca roku firma wprowadzi również wyświetlanie w wynikach kilkusekundowych klipów wideo jako sugestii.

Oprócz zmian w działaniu ogólnej wyszukiwarki Google pracuje również nad wyszukiwaniem obrazu. Firma już wprowadziła zmiany w usłudze Google Grafika - obecnie na wszystkich platformach wyszukiwane w niej obrazy wyświetlane są tak, jak wcześniej na urządzeniach mobilnych, z podpisami informującymi o zawartości strony, na której się znajdują. Zespół Google Grafika zmodyfikował również algorytmy wyszukiwania, tak by brały one pod uwagę nie tylko same obrazy, ale również pozostałą zawartość stron, na których się znajdują.

"Ludzie wyszukują grafiki z wielu różnych powodów: by dowiedzieć się, jak coś wygląda, ale także w poszukiwaniu wzorca czegoś, co chcą zrobić samemu, albo by wyrazić swoje emocje lub w związku z zamiarem dokonania zakupu. Można wymieniać bez końca. Przy tym często poszukiwania są rozłożone w czasie i prowadzone z konkretnym celem, nie chodzi w nich jedynie o wyświetlenie i pobranie grafiki, ale o zrobienie z nią czegoś" - powiedział dyrektor ds. zarządzania produktem Google Grafika Asif Makhani.

W nadchodzących tygodniach Google wprowadzi kolejne zmiany, m.in. możliwość podglądu informacji o autorze oraz prawach autorskich do obrazów. "Google Grafika jest ekosystemem, w którym uczestniczą zarówno użytkownicy, jak i wydawcy, fotografowie i agencje dostarczające wysokiej jakości obrazów. Musimy dbać o interesy wszystkich stron" - stwierdził Makhani.

Największa zmiana w działaniu Google Grafika ma dotyczyć funkcji Google Lens dostępnej na urządzeniach mobilnych. Pozwoli ona na wyszukiwanie obrazu na podstawie rozpoznanych przez aplikację lub ręcznie zaznaczonych przez użytkownika obiektów na zdjęciach. "Wyszukiwarka powinna pozwalać użytkownikom na dokonywanie świadomych wyborów w kwestii tego, co chcą zrobić - czy wejść na stronę, na której zamieszczono daną ilustrację, czy też kontynuować poszukiwania wychodząc od czegoś przedstawionego na zdjęciu" - wyjaśnił Makhani.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / IT&Internet / Google zapowiada zmiany w wyszukiwarce