GPW buduje konkurencję dla spedytorów

opublikowano: 27-11-2020, 16:17

Kilkanaście spółek skarbu państwa ma wesprzeć GPW w budowie platformy kojarzącej przewoźników z mającymi coś do przewiezienia.

W połowie marca 2020 r. warszawska giełda uruchomiła w swojej grupie kapitałowej rynek rolny. Pod koniec 2020 r. chce skończyć prace nad pierwszym elementem nowej platformy obrotu o nazwie Polski Cyfrowy Operator Logistyczny (PCOL). W założeniu ma ona łączyć przedsiębiorstwa oferujące usługi transportowe z tymi, które chcą coś przewieźć.

Gotowość współpracy przy tworzeniu PCOL wyraziło już kilkanaście spółek skarbu państwa: JSW, Grupa Lotos, Gas Trading, Polska Grupa Zbrojeniowa, Grupa Azoty, PKP, Totalizator Sportowy, Enea, Polski Holding Nieruchomości, Exalo Drilling, Polski Holding Hotelowy, Pekao, Poczta Polska, PKO BP, PZU, KGHM Polska Miedź, Polska Grupa Lotnicza.

- Ta platforma będzie oczywiście otwarta dla podmiotów prywatnych – zastrzega Marek Dietl, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Jednocześnie dodaje, że dla funkcjonowania PCOL ważne jest osiągniecie pewnej masy krytycznej, a zaangażowanie spółek skarbu państwa zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu.

Marek Dietl twierdzi, że PCOL będzie premiował tych przewoźników, którzy potrafią swą usługę wykonać najefektywniej, bez względu na ich wielkość.

- System giełdowy związany z rozliczeniami gwarantuje, że każda transakcja zostanie rozliczona jeśli zostanie wykonana, co też nie jest bez znaczenia dla wielu drobnych firm – podkreśla Marek Dietl.

Bogdan Kosturek, wiceprezes Trans.eu Group, choć sam jest zaangażowany w tworzenie PCOL zwraca jednak uwagę, że pomysł nie jest szczególnie nowatorski. Przypomina, że na europejskim rynku działają już międzynarodowe platformy o podobnym charakterze, finansowane przez kapitał amerykański i niemiecki. Zaznacza, że dotarły one również do Polski i zaczęły być poważnym zagrożeniem dla tradycyjnych operatorów logistycznych.

- Jest to branża, w której od lat największym cierpieniem firm transportowych są terminy płatności. Ci operatorzy cyfrowi też tym grają. Tzn. mają środki od swoich inwestorów i pozwalają na dużo szybsze płatności. Zamiast dwóch czy nawet trzech miesięcy, co jest rzeczywistością w Polsce, płaci się tam w siedem dni. Przez to, że operacje są cyfryzowane natychmiast wiadomo, że praca została wykonana, nie ma powodu, żeby cyfrowa faktura nie została wystawiona i nie można jej było rozliczyć – mówi Bogdan Kosturek.

Jego zdaniem szybkie przepływy finansowe to klucz do sukcesu.

- Nasze rozwiązanie musi być najlepsze na świecie, bo wszystkie rozwiązania, które będą tylko w miarę dobre przegrają z tymi platformami. Natomiast jeśli nie będziemy próbować to na pewno naszego celu nie osiągniemy – mówi Marek Dietl.

- Rodzi się pytanie, o to co jest rolą giełdy. Tworzenie nowych rynków, czy udoskonalanie tego, co już robi. Giełda ogłosiła wiele inicjatyw strategicznych, ale pytanie czy wniosą tyle wartości, co obroty wynikające z debiutu Allegro – zaznacza analityk, pragnący zachować anonimowość.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane