Do połowy przyszłego roku przedsiębiorcy i ich pracownicy mogą startować w programie szkoleniowo-doradczym: „Kompetencje dla sektorów 2”. Finansowany z funduszy unijnych program prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wspiera MŚP, a także duże przedsiębiorstwa działające w branży handlowej. Dotacje pokryją koszty szkoleń, usług doradczych i studiów podyplomowych, pomagając przedsiębiorcom i ich pracownikom poszerzyć kompetencje.
Z badania PARP „Bilans kapitału ludzkiego” wynika, że branża handlowa mierzy się z problemami kadrowymi. W sektorze brakuje głównie pracowników mających kompetencje techniczne i cyfrowe dotyczące automatyzacji procesów sprzedażowych oraz mających umiejętności społeczne. Eksperci wskazują, że rośnie popyt na specjalistów, którzy mają zarówno wiedzę dotyczącą obsługi klienta, budowania z nim relacji, jak też nowych technologii.
Luki kompetencyjne
Tematyka oferowanych przez PARP szkoleń i usług doradczych wynika z rekomendacji wydanych przez Sektorową Radę ds. Kompetencji w Handlu. Tworzą ją przedsiębiorcy, przedstawiciele nauki i instytucji. Ich głównym zadaniem jest wskazywanie luk kompetencyjnych w branży.
Na liście szkoleń znalazły się m.in. kursy dotyczące obsługi klienta i sprzedaży w sklepach stacjonarnych i internetowych. Przedsiębiorcy i ich pracownicy dowiedzą się też, jak tworzyć oferty i planować sprzedaż dla klientów biznesowych oraz jak zarządzać ryzykiem w firmie. W ofercie PARP są także studia podyplomowe MBA dotyczące handlu krajowego i międzynarodowego.
Szkolenia odbywają się zarówno w formule online, jak też stacjonarnej. Ich operatorem jest Warmińsko-Mazurski Związek Pracodawców Prywatnych.
— Wspieramy przedsiębiorców, aby zakwalifikowali się do programu i otrzymali dofinansowanie. Pomagamy im w wypełnianiu dokumentacji i rozwiewamy ich wątpliwości dotyczące projektu. Jego uczestnicy będą mieli możliwość podniesienia kompetencji — podkreśla Marta Skraba, reprezentująca Warmińsko-Mazurski Związek Pracodawców Prywatnych.
Przemysł 4.0
Andrzej Wojciechowicz, animator prac Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Handlu, podkreśla, że branża jest ważną częścią gospodarki.
— W czasie pandemii przedsiębiorcy działający w sektorze handlu zdali egzamin i nieprzerwanie zaopatrywali społeczeństwo w produkty. W tym czasie pojawiło się wiele luk kompetencyjnych związanych m.in. z przemysłem 4.0 i powiązaniami kooperacyjnymi — podkreśla Andrzej Wojciechowicz.
Adriana Skorupska, główny specjalista w departamencie analiz i strategii w PARP, również przyznaje, że sektor handlu czekają spore wyzwania.
— Rośnie zapotrzebowanie na pracowników mających kompetencje techniczne i wiedzę dotyczącą e-commerce’u. Ponadto sprzedaż internetowa wymaga bardziej wydajnych rozwiązań logistycznych. Kluczowa jest też szybkość dostaw i brak pomyłek w zamówieniach — wyjaśnia Adriana Skorupska.
• obsługa klienta i sprzedaż w punkcie handlowym
• prowadzenie sprzedaży w branży e-commerce
• tworzenie oferty, planowanie sprzedaży dla klientów biznesowych, zarządzanie ryzykiem