25-30 proc. — w takim tempie rozwijał się rynek e-handlu w Polsce w 2011 r. Szybko? Nie dla każdego. Naspers, właściciel Allegro, pochwalił się właśnie swoimi wynikami za okres kwiecień 2011 r. — kwiecień 2012 r. Południowoafrykański gigant zwiększył w tym czasie przychody o 19 proc. Nic to, bo samo Allegro zwiększyło swoje przychody o 53 proc.

W zeszłym roku spółka z polskim rodowodem miała tym samym 1,31 mld zł przychodów i 0,13 mld zł zysku handlowego. Rok wcześniej było to odpowiednio 0,86 mld zł i 0,28 mld zł.
W kontekście suchych liczb nie mogą dziwić słowa Tona Vooslo, szefa Naspersa.
— Każdy z naszych segmentów się rozwija, ale to internet jest motorem. I będzie nim w najbliższych latach, dzięki organicznemu rozwojowi naszych projektów — twierdzi Ton Vooslo.
Część z imponującego wzrostu grupa Allegro zawdzięcza przejęciu tureckiego serwisu Markafoni (klub zakupowy) i Fashion Days (klub zakupowy z siedzibą w Rumunii).
Markafoni miał, według spekulacji, kosztować aż 200 mln USD. W rzeczywistości grupa Allegro wydała na niego 240 mln, ale złotych. Kupiony po cichu Fashion Days sprzedał się za 185 mln zł, dając Allegro mocną pozycję w zakupach grupowych luksusowych marek w Czechach, Rumunii, Słowenii, na Słowacji i w Bułgarii oraz na Węgrzech. Oba zagraniczne serwisy były dwoma największymi przejęciami Naspersa w tym segmencie. Spadająca rentowność grupy Allegro nie martwi.
— Wpływają na nią inwestycje w nowe biznesy — tłumaczy Ton Vooslo.
Gdyby wykluczyć efekt wydatków na rozwój i inwestycje, to marża handlowa grupy Allegro spadła o 6 pkt proc. — do 32 proc. To efekt mocnej konkurencji m.in. ze strony zakupów grupowych z Grouponem na czele i porównywarekcenowych, takich jak Nokaut. Jednocześnie 0,45 mld zł, czyli co trzeci złoty w Allegro pochodził z biznesu poza granicami Polski, głównie z Turcji, Czech i Rumunii. Rok wcześniej poza Polską właściciel platformy aukcyjnejmiał ledwie 0,12 mld zł przychodów.
— Wzrost rok do roku w tempie ponad 50 proc. to dobry wynik. Szczególnie przy tej skali biznesu, którą mają i otoczeniu makroekonomicznym. W Polsce trudno będzie Allegro podtrzymać tak szybkie tempo, stąd ekspansja biznesu za granicą — komentuje Marek Borzestowski, współzałożyciel Grupera i Wirtualnej Polski.
W Polsce marki Allegro miały 0,86 mld zł przychodu, co dało spółce 5 proc. udziału w całości polskiego e-handlu. Grupa Allegro z roku na rok umacnia przy tym swoją pozycję w strukturze Naspersa.
Na przełomie 2011 i 2012 r. wygenerowała niemal 8 proc. przychodów całego koncernu. Sam Naspers zarobił w zeszłym roku 0,82 mld USD przy sprzedaży na poziomie 4,5 mld USD.