Grupa multimedialna pod egidą PZU i TV Familijnej
Nowa spółka zapowiada inwestycje w branże: internetową i prasową
Grupa Multimedialna, spółka stworzona przez Telewizję Familijną oraz PZU Życie, do której w przyszłości mogą podobno dołączyć m.in. KGHM i PKN, zapowiada stworzenie silnej grupy inwestującej w rynek mediów. Zaczęła od przejęcia Polskiego Domu Wydawniczego, właściciela pięciu tytułów. Planowane są jednak kolejne akwizycje w branży internetowej oraz prasowej. Szczegóły swojej strategii grupa ujawni w marcu.
Grupa Multimedialna ma ambicję zbudować jeden z największych na polskim rynku holdingów medialnych. Na razie akcjonariuszami spółki są Telewizja Familijna oraz PZU Życie , a spółka ubezpieczeniowa ma mieć w nowej firmie 80 proc. W skład Telewizji Familijnej (ma mieć 20 proc. w GM) wchodzą z kolei Polskie Sieci Elektroenergetyczne, KGHM, Polski Koncern Naftowy, Prokom, PZU Życie oraz zakon ojców franciszkanów. Nie jest wykluczone, że układ sił w Grupie Multimedialnej zmieni się w najbliższej przyszłości. Nieoficjalnie mówi się, że mogą do niej wejść bezpośrednio KGHM oraz PKN, choć przedstawiciele Grupy Multimedialnej nie potwierdzają tych informacji.
— Nie wykluczamy wpuszczenia do spółki nowych podmiotów. Z kilkoma kandydatami prowadzimy obecnie negocjacje w tej sprawie, ale jest za wcześnie na ujawnianie nazw tych firm — mówi Jarosław Baran, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Multimedialnej.
Prawie na pewno można jednak wykluczyć alians z inwestorem branżowym. Chodzi raczej o nowych partnerów finansowych, podobnie jak to było w przypadku Telewizji Familijnej.
Bez względu jednak na ewentualne przetasowania właścicielskie spółka ma ambitny plan odegrania wiodącej roli na polskim rynku medialnym. Wygląda zatem na to, że takim potentatom jak Agora, Polsat, Grupa ITI, Eurozet czy Grupa RMF przybył kolejny poważny konkurent.
Zaczęli od PDW
Na razie Grupa Multimedialna zrealizowała jedną inwestycję. W styczniu 2001 roku sfinalizowała zakup 100 proc. akcji Polskiego Domu Wydawniczego. Wartość tej transakcji nie została ujawniona, ale nieoficjalnie mówi się o około 20 mln zł. Wiadomo natomiast, że w ten sposób stała się właścicielem pięciu tytułów oraz wortalu internetowego. Należą do nich miesięczniki: „Pani” (110 tys. nakładu), „Uroda” (110 tys. nakładu), „101 porad” (130 tys. nakładu), a także dwutygodnik „Kobieta i Życie” (130 tys. nakładu) oraz dwumiesięcznik „Smaki i aromaty” (35 tys. nakładu). Należy jeszcze wspomnieć o internetowym wortalu tematycznym www. sekretykobiet. pl, który w styczniu 2001 roku odnotował 1,2 mln odsłon oraz ponad 360 tys. wizyt.
Szefowie PDW planują teraz, dzięki wsparciu Grupy Multimedialnej, dynamiczny rozwój posiadanych tytułów. Chodzi przede wszystkim o wzmocnienie pozycji każdego z tych pięciu tytułów. Planowane są w tym celu m.in. szerokie działania marketingowe. Nie wiadomo jednak dokładnie, ile Grupa Multimedialna zamierza przeznaczyć na rozwój PDW. Na razie opracowana została krótkoterminowa strategia rozwoju tego holdingu tytułów prasowych, a za jakieś cztery tygodnie ujawniony zostanie długoterminowy program rozwoju spółki.
Kolejne akwizycje
Pewne jest natomiast, że szefowie Grupy Multimedialnej już planują kolejne akwizycje na rynku medialnym.
— Chcemy być obecni w wielu różnych systemach dystrybucji treści, a zatem interesuje nas obecność w branży telewizyjnej, prasowej, radiowej i internetowej. Uważamy, że na polskim rynku jest miejsce dla takiej grupy, jaką zamierzamy zbudować. Szczegółową strategię rozwoju przedstawimy pod koniec marca 2001 roku — ujawnia Jarosław Baran.
W marcu powinniśmy również poznać wielkość planowanych nakładów finansowych oraz strukturę finansowania rozwoju spółki.
— Jest za wcześnie na mówienie o konkretnych kwotach. Wiadomo jednak, że inwestycje w branży medialnej wymagają znacznych nakładów — mówi Monika Baran, prezes Grupy Multimedialnej.
Jednym z najważniejszych elementów grupy będzie na pewno TV Puls, która ma rozpocząć emisję pierwszych programów 19 marca. Wiele wskazuje na to, że właśnie wokół tej spółki będzie budowany cały holding. Na pewno znajdzie się w nim miejsce dla Radia Plus.
— Rozpoczęliśmy już współpracę produktową z Radiem Plus. Na razie nie ma natomiast rozmów o aliansie kapitałowym z tą spółką — przyznaje Jarosław Baran.
Nieoficjalnie mówi się również o tym, że Grupa Multimedialna jest zainteresowana aliansem z jednym z wiodących rodzimych portali.
— Na razie nie zamierzamy kupować istniejących portali internetowych, bo są zdecydowanie zbyt drogie — podkreśla Grzegorz Wieczerzak, prezes PZU Życie.
Oficjalne plany ekspansji poznamy jednak pod koniec marca.