Wyniki trzeciego kwartału w Grupie Pracuj były zbliżone do zeszłorocznych. Od lipca do września 2023 r. firma osiągnęła 181,2 mln zł przychodów (wzrost o 4,8 proc. r/r), co przełożyło się na 87,6 mln zł skorygowanej EBITDA (wzrost o 2,7 proc.) i 50,3 mln zł zysku netto (spadek o 0,1 proc.).
Stabilizacja wyników to głównie efekt wzrostu cen. Liczba projektów rekrutacyjnych realizowanych w trzecim kwartale 2023 r. w serwisie pracuj.pl spadła o 9,6 proc. O 7,7 proc. wzrosła za to średnia cena tej usługi – z 836 do 900 zł. Lepsze dynamiki – zarówno wzrostu cen, jak i wyraźny wzrost liczby realizowanych projektów – firma odnotowała w Ukrainie. Jednak sierpniowa liczba ofert pracy w serwisie robota.ua to wciąż tylko 87 proc. liczby z lutego 2022 r., kiedy to pod koniec miesiąca Rosja rozpoczęła atak na Ukrainę. Ponadto różnice w płacach w Polsce i Ukrainie oraz inny sposób taryfikacji serwisów pracuj.pl i robota.ua są głównym czynnikiem powodującym, że przy liczbie klientów na Ukrainie mniejszej tylko o 10 proc. od liczby klientów w Polsce firma uzyskuje na wschodzie przychody o 91 proc. niższe. Firma nie musi już jednak dokładać do biznesu na Ukrainie.
Najgorsze za spółką?
Gracjan Fiedorowicz, dyrektor finansowy Grupy Pracuj, przyznaje, że w Polsce firma jest pod silną presją sytuacji gospodarczej, co przekłada się na spadek liczby projektów rekrutacyjnych.
- Cieszy to, że w trzecim kwartale 2023 r. dynamika spadku jest mniejsza niż 10 proc. – mówi Gracjan Fiedorowicz.
- Wierzymy, że najgorsze w Polsce za nami – podkreśla Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj.
Wyjaśnia, że prognozy wzrostu PKB o 2,7 proc. w 2024 r. poprawiają perspektywy branży rekrutacyjnej. W wynikach spółki powinno to być widoczne w styczniu, gdy tradycyjnie rozpoczynają się projekty rekrutacyjne. W najbliższych miesiącach firma oczekuje jednak stabilizacji liczby projektów. Poprawy perspektyw dla biznesu Grupy Pracuj upatruje głównie we wzroście płac.
- Szybszy wzrost wynagrodzeń to też możliwość podnoszenia naszych cen – przyznaje Przemysław Gacek.
- Segmentacja klientów i przypisywanie ich do różnych kanałów sprzedaży pozwalają tak przygotowywać oferty, by przychody z tych klientów rosły – dodaje Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
Dominik Niszcz, analityk Trigon DM, wyniki trzeciego kwartału ocenia neutralnie.
- Udało się poprawić o 3 proc. rok do roku skorygowany o koszty programu motywacyjnego wynik EBITDA, mimo spadku wolumenów na rynku ogłoszeń w Polsce, kluczowym z punktu widzenia grupy. Średnia cena projektu rekrutacyjnego wzrosła o 8 proc., jednak pamiętajmy, że istotnie spadł udział najdroższych ogłoszeń dotyczących branży IT, a wzrósł tańszych, ale wysokomarżowych, sprzedawanych w kanale e-commerce. Bez tego efektu wzrost cen byłyby prawdopodobnie dwucyfrowy. Ceny na zagranicznych rynkach są istotnie wyższe, dlatego zakładam, że jest jeszcze miejsce na podwyżki, choć prawdopodobnie nie tak znaczące, jak ostatnio. W przyszłym roku Grupa Pracuj powinna wrócić do wzrosty zarówno na poziomie przychodów, jak i wyniku EBITDA – komentuje Dominik Niszcz.
Nie tylko ogłoszenia
Poza serwisami rekrutacyjnymi Grupa Pracuj oferuje jeszcze oprogramowanie do zarządzania czasem pracy i nieobecnościami w małych i średnich przedsiębiorstwach, narzędzia IT do zarządzania rekrutacją - tworzenia stron karier, generowania opinii o pracodawcach i poleceń pracowniczych czy publikowania ogłoszeń na wielu stronach z ofertami pracy. Ta działalność prowadzona jest głównie w Polsce i Niemczech. Licząc za dziewięć miesięcy 2023 r., pracuj.pl i robota.ua odpowiadały jednak za 74 proc. przychodów firmy. Zresztą biznes software’owy jest niżej marżowy od serwisów rekrutacyjnych i właśnie konsolidacja niemieckiego Softgardenu przejętego w 2022 r. odpowiada za spadek marży EBITDA.