Do pogoni za rentownością, efektywnością i ekspansją na kolejne rynki – oczywistymi priorytetami każdej nowoczesnej firmy z dużymi ambicjami – doszły obecnie nowe cele, związane przede wszystkim z troską o środowisko, otoczenie społeczne czy przejrzystość działania, które niejednokrotnie nie współgrają z tym, co do niedawna wydawało się naturalną ścieżką rozwoju globalnej organizacji.
Pandemia i przerwane łańcuchy dostaw sprawiły, że offshoring jest coraz powszechniej zastępowany nearshoringiem lub onshoringiem. Geopolityka i jej najbardziej brutalny przejaw – wojna – w niespotykanej dotąd skali skłoniły większość właścicieli firm i zarządzających biznesami do wyboru przyzwoitości zamiast zysków, aktywów, udziałów rynkowych i efektów skali. O wadze kwestii klimatycznych, odchodzenia od paliw kopalnych, czy wdrażania rozwiązań z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego nie trzeba już nawet wspominać, ich potwierdzeniem jest szybko rosnące znaczenie ESG.

Co najważniejsze, te nowe standardy mają realne przełożenie na decyzje kontrahentów, instytucji finansujących i klientów. Doskonale to dostrzegamy z pozycji grupy chemicznej będącej jednym z największych polskich eksporterów i inwestorów zagranicznych, której produkty docierają na wszystkie kontynenty, a jej ślad węglowy jest skrupulatnie liczony przez partnerów biznesowych i interesariuszy.
Podstawą naszej ambitnej i wielokrotnie nagradzanej strategii ESG jest transformacja energetyczna, stojąca pod znakiem realizacji podstawowego celu długookresowego Ciechu, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2040 r. Natomiast niemniej ważne są dla nas także kwestie związane z rozwojem kapitału społecznego i ludzkiego. Podzielamy bowiem pogląd świata biznesu, wyrażony w wynikach badania PwC „CEO Survey”, że w największym stopniu na zmianę rentowności firm wpłyną nie rewolucja w energetyce czy perturbacje związane z łańcuchami dostaw, ale właśnie kwestie związane z niedoborem siły roboczej i umiejętności. Dlatego tak ważnym elementem naszych działań od 2019 r. jest budowa winning culture poprzez inwestowanie w rozwój pracowników, przyciąganie talentów, budowanie długofalowego zaangażowania pracowników oraz ownership mentality.
Nowa rzeczywistość wymaga od przedsiębiorców i menadżerów budowania wiarygodności na wielu płaszczyznach. W obliczu wyzwań, przed którymi stoi świat, rosnąca rola ESG to jeden z bardziej optymistycznych trendów, szczególnie kiedy myślimy o tym, w jakim stanie zostawimy po sobie planetę przyszłym pokoleniom.
© ℗Podpis: Dawid Jakubowicz, prezes Ciechu