GUS: armatorzy przewieźli w 2006 r. o 7 proc. więcej ładunków

opublikowano: 2007-04-25 13:09

Polscy armatorzy i operatorzy przewieźli morską flotą transportową o 7 proc. więcej ładunków oraz o 3,7 proc. więcej pasażerów niż w 2005 r. - wynika z opublikowanych w środę przez Główny Urząd Statystyczny podstawowych informacji o polskiej gospodarce morskiej w 2006 r.

W ubiegłym roku, w polskich stoczniach zbudowano 24 statki, czyli o 4 jednostki mniej niż rok wcześniej. Obroty ładunkowe w portach morskich były o 1,4 proc. większe niż rok wcześniej. Największe obroty odnotowano z krajami Europy (72,4 proc.), Ameryki (12,2 proc.) oraz Azji (8,4 proc.). Obroty z krajami Unii Europejskiej stanowiły 66,3 proc. obrotów ogółem.

W 2006 r. do polskich portów morskich z portów zagranicznych na statkach pasażerskich, towarowych i promach przybyło o 6,2 proc. pasażerów więcej niż w 2005 r. i wypłynęło o 3 proc. więcej.

Połowy ryb i innych organizmów morskich w 2006 r. były o 7,9 proc. mniejsze niż w 2005 r., przy czym na łowiskach dalekomorskich złowiono o 72,5 proc. więcej ryb niż w roku poprzednim, zaś połowy na Bałtyku spadły o 15,6 proc.

Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2006 r. liczyła 121 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2532,5 tys. ton. Na koniec 2006 r. pod polską banderą pływało 14 statków. Średni wiek statku wyniósł 20,2 lat (dla statków pływających pod banderą polską - 28,7 lat, a dla statków pływających pod banderą obcą - 19,1 lat).

Ponadto polscy armatorzy i operatorzy eksploatowali 11 statków transportu morskiego dzierżawionych od armatorów zagranicznych o łącznej nośności 69,2 tys. ton. Średni wiek tych statków wynosił 16,5 lat.

Obroty ładunkowe w portach morskich, w 2006 r. wyniosły 60,3 mln ton, czyli o 1,4 proc. więcej niż w poprzednim roku, przy czym ładunki przywiezione lub wywiezione przez polskich przewoźników morskich stanowiły około 12 proc. obrotów polskich portów.

W portach Gdańsk i Gdynia odnotowano wzrost obrotów (odpowiednio o 0,2 proc. i 15,4 proc.), natomiast w portach Szczecin, Świnoujście i Police - spadek (odpowiednio o 0,4 proc., 7,7 proc. i 6,6 proc.).

Największy wzrost obrotów nastąpił w Darłowie (o 82,1 proc.), a największe zmniejszenie obrotów w Elblągu (o 88,6 proc.).

Statkami pasażerskimi morskiej przybrzeżnej floty transportowej w 2006 r. przewieziono o 55,8 proc. pasażerów więcej niż w roku poprzednim, przy czym w komunikacji międzynarodowej o 13,9 proc. mniej.

W 2006 r. do polskich portów morskich z portów zagranicznych na statkach pasażerskich, towarowych i promach przybyło 819 tys. pasażerów, tj. o 6,2 proc. więcej niż w 2005 r. Z portów wypłynęło na statkach w ruchu międzynarodowym łącznie 806,8 tys. pasażerów (o 3 proc. więcej niż w 2005 r.).

Wzrost międzynarodowego ruchu pasażerów w 2006 r. w porównaniu z 2005 r. zanotowano w porcie Kołobrzeg (o 87,7 proc.), Gdynia (o 17,2 proc.), Świnoujście (o 3,9 proc.), natomiast spadek - w portach: Szczecin (o 98,2 proc.), Trzebież (o 79,9 proc.), Nowe Warpno (o 34,7 proc.), Gdańsk (o 21,1 proc.). Najwięcej pasażerów przewieziono w relacji z portami szwedzkimi - 74,3 proc., niemieckimi - 12,8 proc. i duńskimi - 10,5 proc. (PAP)