GUS: W 2006 r. 36 proc. gospodarstw domowych z dostępem do internet

25-05-2007, 14:26

Komputer miało w 2006 roku 45 proc. gospodarstw domowych, a 36 proc. - dostęp do internetu - wynika z danych opublikowanych w piątek przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

GUS podał, że w 2006 r. 74 proc. gospodarstw miało telefony komórkowe, a 72 proc. dysponowało telefonami stacjonarnymi. Dostęp do telewizji kablowej miało 34 proc. gospodarstw, a 7 proc. - do cyfrowej. Z kolei 22 proc. gospodarstw domowych miało szerokopasmowy dostęp do internetu.

Według GUS, dostęp do internet miało 73 proc. gospodarstw o najwyższych dochodach, wobec 17 proc. gospodarstw o dochodach najniższych. Liczba ta była też większa w dużych miastach. Podobne proporcje zaobserwowano wśród posiadaczy telefonów komórkowych.

Jako główny powód braku dostępu do internetu gospodarstwa domowe wymieniały najczęściej brak potrzeby (43 proc.), koszty sprzętu i dostępu (36 proc. i 35 proc.) oraz brak umiejętności (19 proc.).

43 proc. Polaków w wieku 16-74 lat regularnie korzystało z komputerów (co najmniej raz w tygodniu), a 34 proc. - z internetu. Najwięcej osób regularnie korzystających z internetu odnotowano wśród uczniów i studentów (81 proc.), osób z wyższym wykształceniem (72 proc.) oraz mieszkańców dużych miast (48 proc.).

Internet wykorzystywany był głównie do obsługi poczty elektronicznej, wyszukiwania informacji o towarach i usługach, udziału w dyskusjach i czatach internetowych oraz gier i pobierania plików z muzyką.

GUS podaje, że 56 proc. Polaków było zainteresowanych kontaktowaniem się z urzędami przez internet, jednak tylko 14 proc. korzystało już z takiej formy. 18 proc. jest zainteresowanych rozliczaniem przez internet podatków i załatwianiem formalności związanych np. z wydawaniem prawa jazdy i paszportu.

Zakupy w internecie robiło 12 proc. osób w wieku 16-74 lat. Najczęściej były to książki i czasopisma. GUS wyliczył, że całkowita wartość zakupów internetowych wyniosła w 2006 r. 2,7 mld zł. Było to średnio ponad 750 zł na każdego kupującego internautę.

Wśród badanych przez GUS przedsiębiorstw, 93 proc. wykorzystywało w 2006 r. komputery, 89 proc. miało dostęp do internetu, a ze stałych połączeń szerokopasmowych korzystało 46 proc. firm. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / GUS: W 2006 r. 36 proc. gospodarstw domowych z dostępem do internet