HANDEL METALAMI KUSI CE-MARKET.COM
Spółka Prokomu i Impexmetalu zamierza zdobyć 40 proc. nowego rynku
TO JESZCZE NIE WSZYSCY: Ryszard Krauze, prezes Prokomu, Jacek Krawiec, prezes Impexmetalu oraz Mark Mobius, prezes funduszy Templetona, udziałowca obu spółek, czekają na propozycje od kolejnej firmy z branży metalowej gotowej zaangażować się w ce-market.com. fot. GK
Ce-market.com — tak nazywa się spółka Prokomu i Impexmetalu powołana do obsługi handlu metalami w Internecie. W ciągu pięciu lat firma chce pośredniczyć w transakcjach wartości 12 mld zł rocznie.
Prokom Internet obejmie 44 proc., Prokom Software — 4 proc., a Impexmetal — 51 proc. akcji nowej spółki Ce-market.com, która chce pośredniczyć w internetowym obrocie metalami. Strategią rozwoju portalu zajmie się Andersen Consulting. Kapitał akcyjny specjalistycznego portalu wynosi 8 mln zł. Niewykluczone jednak, że wkrótce zostanie podniesiony poprzez wejście do spółki kolejnego inwestora z branży metalowej.
— Jesteśmy otwarci na oferty firm z branży. Wspólne przedsięwzięcia gospodarcze firm z obszaru tradycyjnej gospodarki i nowoczesnej technologii będą znakiem nadchodzących czasów — zgodnie przyznają Ryszard Krauze, prezes Prokomu, i Jacek Krawiec, prezes Impexmetalu.
Założyciele portalu chcą, by zdobył on 40 proc. handlu metalami w Polsce. Wartość tego rynku jest szacowana na 30 mld zł rocznie. Prowizja od transakcji pobierana przez ce-market ma mieścić się w granicach 2-2,5 proc.
Biznes dla biznesu
— Ce-market.com ma być odzwierciedleniem rzeczywistego rynku w Internecie, ale o zakresie daleko szerszym niż tylko internetowa giełda metalowa — mówi Jacek Duch, prezes Prokom Internet.
Założyciele spółki liczą na włączenie do współpracy większości firm produkcyjnych i handlowych z tych obszarów. W przyszłości portal ma też obsługiwać inne gałęzie gospodarki.
Prokom dotychczas zainwestował w 7 spółek internetowych, głównie z obszaru komercyjno-medialnego oraz technologii internetowej. Jacek Duch szacuje, że działalność internetowa wygeneruje w przyszłym roku 10-15 proc. całości przychodów Prokomu, czyli od około 63 do 95 mln zł.
Ryszard Krauze przyznaje jednak, że firmę najbardziej interesuje obsługa sektora „business to business”.
— Obroty w obszarze b2b będą stanowić około 80 proc. całości rynku internetowego. Prokom będzie zmierzał w kierunku obsługi technologicznej tego rynku — mówi Ryszard Krauze.
Przyznaje, że jedną z kolejnych inwestycji może być projekt związany z rynkiem finansowym. Nie chce jednak ujawnić szczegółów.
Na rynku pojawiła się jednak informacja, że Prokom chce utworzyć serwis finansowy. Wśród partnerów w tym przedsięwzięciu wymienia się agencje informacyjne: PAP lub Reuters oraz firmę telekomunikacyjną.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że wstępne rozmowy prowadzono z norweskim Telenorem, Formusem oraz z TP SA.
Według innych, Prokom zainteresowany jest zakupem udziałów w nowosądeckim Optimusie. Ryszard Krauze zaprzecza.
— Prowadzimy natomiast rozmowy na temat współpracy obu firm na polu informatycznym — dodaje prezes Krauze.
Kolejne projekty
Ryszard Krauze potwierdził, że do końca roku inwestycje Prokomu w Internet sięgną 150-200 mln zł. Jacek Duch dodaje, że część pieniędzy zostanie przeznaczona na zakup 3-4 serwisów tematycznych. Prokom Internet zainwestuje także w kolejną firmę technologiczną tworzącą serwisy WWW.
PISALIŚMY PIERWSI: O planach powołania giełdy metali informowali-śmy już 17 maja.