Handel w Europie rozkwita

Rozmawiała Marta Sieliwierstow
opublikowano: 09-05-2016, 22:00

Trzy pytania do Jana Kotrbaceka, partnera, dział powierzchni handlowych, Europa Środkowo-Wschodnia, Cushman&Wakefield

1 Jakie były nastroje na rynku handlowym w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) w minionych miesiącach?

Sytuacja jest bardzo dobra i wciąż się poprawia. Dzięki dynamicznemu rozwojowi gospodarki sieci handlowe cieszą się lepszymi wynikami sprzedaży, co zachęca je do ekspansji. Zaostrza się też apetyt inwestorów i spadają stopy kapitalizacji. Rośnie wartość transakcji inwestycyjnych i popyt na obiekty najwyższej jakości.

2 Jak wypada Polska na tle innych krajów CEE?

Polski rynek handlowy znacznie różni się np. od czeskiego. Jest tu wiele dużych miast, ale mniej ulic handlowych, parków handlowych i sklepów typu big box (wielkopowierzchniowych sklepów wolnostojących) w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców. Natomiast nasycenie powierzchnią w centrach handlowych jest podobne w Polsce i Czechach. Z kolei Węgry mają dużo mniej powierzchni w centrach handlowych niż Polska, co wynika głównie z sytuacji makroekonomicznej.

3 Co w najbliższych miesiącach będzie najbardziej oddziaływało na rynek handlowy?

Z pewnością należy wymienić ewentualne wyjście Wielkiej Brytanii z UE. Istotne są i będą rozbudowy i modernizacje centrów handlowych oraz przebudowa ważnych węzłów komunikacyjnych coraz na nowoczesne centra handlowe. Rośnie też znaczenie gastronomii i rozrywki w galeriach i na ulicach handlowych. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiała Marta Sieliwierstow

Polecane