Handel w nowej odsłonie

WOJCIECH CIEŚLAK prezes The Blue Ocean Investment Group (BOIG); Red. Anna Gołasa
opublikowano: 03-02-2015, 00:00

Jednym z najważniejszych wydarzeń 2014 r. był znaczny wzrost obrotów w wielu sieciach handlowych w III i IV kwartale.

KOMENTARZ

Jednym z najważniejszych wydarzeń 2014 r. był znaczny wzrost obrotów w wielu sieciach handlowych w III i IV kwartale. Niestety, był zauważalny tylko w wybranych segmentach rynku i nie dotyczył wszystkich branż. Jest to spowodowane wciąż niewielkim wzrostem płac realnych w Polsce oraz bardzo dużą konkurencją wśród sieci handlowych. Pozytywną informacją dla deweloperów był natomiast wyraźny spadek stóp procentowych kredytów udzielanych przez banki (ze względu na obniżenie wskaźników WIBOR i EURIBOR) w drugiej połowie roku, co spowodowało łatwiejsze uzyskanie finansowania na przyszłe inwestycje handlowe.

W 2013 r. poddawano renowacji i remodelingowi obiekty handlowe starej generacji albo takie, których koncepcja okazała się niedopasowana do położenia. Przykładem takiej inwestycji jest Outlet Białystok grupy BOIG. Źle działające centrum handlowe złożone z hipermarketu i małej części galeryjnej przekształcono w outlet.

Przewidujemy, że takich przedsięwzięć w przyszłych latach będzie jeszcze więcej, gdyż na polskim rynku handlowym nie brakuje nowoczesnych obiektów, ale równie dużo jest takich, które wybudowano kilkanaście lat temu, przestarzałych technologicznie, źle skomercjalizowanych, niedopasowanych formatem do położenia i przynoszących straty.

Jeżeli w 2015 r. sytuacja na rynku handlowym ma się ożywić i mają się pojawić kolejne inwestycje, powinny wzrosnąć czynsze we wszystkich segmentach i sektorach rynku. Jeżeli najemcy będą płacili wyższe stawki, może to zachęcić deweloperów do budowania obiektów. Jeżeli czynsze pozostaną na obecnym poziomie, dla wielu inwestorów nowe przedsięwzięcia mogą być nieuzasadnione ekonomicznie. Aby jednak sieci handlowe zgodziły się na wyższe czynsze, konieczny jest wzrost płac realnych, a co za tym idzie — większa ochota konsumentów do robienia zakupów. Jeżeli utrzyma się on na dotychczasowym poziomie — czyli około 2-3 proc. w roku, już będzie to pozytywna tendencja dla branży retail. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WOJCIECH CIEŚLAK prezes The Blue Ocean Investment Group (BOIG); Red. Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu