Hearables idą w miliony

Producentom gadżetów coraz trudniej wygenerować wzrost sprzedaży na rynku smartfonów. Na szczęście klienci kupują bezprzewodowe słuchawki

Na pewno słyszeliście o „wearables”, czyli urządzeniach noszonych, ale niezłą karierę robi także słowo „hearables”. Określa się tak m.in. bezprzewodowe inteligentne słuchawki. Rynek takich gadżetów rośnie w zawrotnym tempie, a popyt nakręcają Apple i Samsung, choć potencjał wyczuli już także inni producenci, wyspecjalizowani dotąd w tradycyjnych słuchawkach i głośnikach.

Sprzęt z kategorii hearables określany jest często także jako „smart
headphones”, czyli „inteligentne słuchawki”. Przykładowo: AirPods parują się z
urządzeniem po jednym stuknięciu palcem, wyczuwają moment włożenia do uszu i
automatycznie wyłączają się po wyciągnięciu. Nawet pomijanie utworów z listy
jest łatwiejsze, bo wystarczy podwójne stuknięcie w słuchawkę.
Zobacz więcej

INTELIGENCJA W CENIE:

Sprzęt z kategorii hearables określany jest często także jako „smart headphones”, czyli „inteligentne słuchawki”. Przykładowo: AirPods parują się z urządzeniem po jednym stuknięciu palcem, wyczuwają moment włożenia do uszu i automatycznie wyłączają się po wyciągnięciu. Nawet pomijanie utworów z listy jest łatwiejsze, bo wystarczy podwójne stuknięcie w słuchawkę. Fot. AdobeStock

— W 2019 r. na zakup słuchawek bezprzewodowych na allegro.pl decyduje się dokładnie trzykrotnie więcej osób niż w roku poprzednim — mówi Tomasz Wańka, menedżer odpowiedzialny za produkty elektroniczne w Allegro.

Platforma handlowa nie chce podać konkretnych liczb ani rankingu najpopularniejszych marek. Danych dotyczących sprzedaży nie chce też pokazać sieć sklepów z elektroniką Media Expert, choć i ona potwierdza wzrost zainteresowania.

— Obserwujemy zdecydowany wzrost sprzedaży słuchawek bezprzewodowych. Dynamikę tego popytu napędza coraz powszechniejsze odchodzenie od tradycyjnych złączy Jack w urządzeniach mobilnych. Łączność w technologii Bluetooth staje się zatem powszechną i modną alternatywą dla starszych rozwiązań. Ten trend, w naszej ocenie, będzie się utrzymywał, dlatego konsekwentnie wzmacniamy ofertę sieci w tych segmentach produktów — mówi Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert.

Sprzedaży przyjrzała się ostatnio firma badawcza IDC, która opublikowała raport „Hearables są nowymi wearables”. Na globalnym rynku bezprzewodowych słuchawek dominuje koncern Apple, więc okazuje się, że decyzja o przejęciu w 2014 r. producenta sprzętu audio Beats Electronics za 3 mld USD była strzałem w dziesiątkę. Marka założona została przez rapera Dr. Dre i przedsiębiorcę Jimmy’ego Iovine’a, a jej przejęcie było głośną transakcją firmy z nadgryzionym jabłkiem w logo, która nieskora jest do wydawania takich pieniędzy.

W sklepach Apple’a pojawiły się produkty Beats, ale dwa lata później zadebiutowały również AirPods, czyli zgrabne, minimalistyczne słuchawki lekko wystającez ucha. Na początku 2019 r. pojawiła się nowa wersja słuchawek z czipem H1, który sprawia, że według producenta łączą się jeszcze szybciej i stabilniej z urządzeniem odtwarzającym. Z danych zebranych przez IDC wynika, że sprzedaż ogólna bezprzewodowych słuchawek wzrosła w drugim kwartale o 250 proc., z 9,1 do 31,8 mln egzemplarzy. Apple zgarnia ponad połowę tego tortu i choć notuje wzrost o 218,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, to ma w ręku nieco mniejszy kawałek rynku niż wtedy, ciągle jednak to 50,2 proc. W drugim kwartale Apple dostarczyło klientom 15,9 mln urządzeń z kategorii hearables.

a9c2adc0-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Konkurenci nie śpią i też rosną. Samsung ma swoje Galaxy Buds i całą paletę produktów słynnej marki JBL, która należy do Koreańczyków. W drugim kwartale dostawy wzrosły o 252,1 proc., do 3,3 mln urządzeń. W jeszcze lepszej formie jest chińskie Xiaomi, które dostarczyło na rynek 2,1 mln słuchawek i zanotowało wzrost o prawie 715 proc. Tuż za podium z wynikiem 1,8 mln egzemplarzy plasuje się znany producent sprzętu audio Bose, którego głównym właścicielem jest uczelnia Massachusetts Institute of Technology.

Czołówkę zamyka koncern GN Group kontrolujący markę Jabra, ale on urósł „tylko” o niespełna 133 proc. Słuchawki Jabra Elite Active 65t IDC wymienia jako popularną alternatywę dla AirPods. Co ciekawe, aż 22,3 proc. rynku należy do innych producentów, co oznacza, że oferta jest szeroka i dalsza rywalizacja będzie zacięta, także pod względem ceny. Kolejnym potężnym graczem może być Amazon, bo również zwęszył interes. Wróćmy więc na polskie podwórko i sprawdźmy ceny nowych urządzeń. Apple sprzedaje AirPods za 999 zł z bezprzewodowym etui ładującym i za 799 ze zwyczajnym etui. Za Galaxy Buds od Samsunga trzeba zapłacić około 600 zł, natomiast Xiaomi sprzedaje Mi True Wireless Earphones za 299 zł.

— Bezprzewodowe słuchawki są coraz bardziej popularne i producenci oferują znacznie lepszą jakość, a przy rosnącej skali udaje się im obniżyć cenę. W okresie styczeń-sierpień 2019 obserwowaliśmy spadek średniej ceny nabywanych produktów o 21 proc. Największy boom sprzedażowy czeka nas w grudniu, bo słuchawki są według klientów jednym z najlepszych prezentów — twierdzi Tomasz Wańka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu