PB Po Godzinach
Partnerem cyklu EKO jest logo Provident

Microsoft przechodzi w fazę hard

Amerykański gigant podejmuje kolejną próbę udowodnienia światu, że ma w małym palcu nie tylko software, ale także hardware.

Microsoft dał światu Windowsa, ale ambicje od dawna miał znacznie większe. Chodzi nie tylko o to, żeby sprzęt działał na systemie operacyjnym i aplikacjach koncernu, ale żeby na widok albo nawet tylko na myśl o nowych gadżetach z logo firmy szybciej zaczynały bić serca gadżeciarzy. Microsoft jest coraz bliżej osiągnięcia takiego efektu.  

Do tej pory kolejne laptopy z serii Surface wchodziły na rynek dosyć grzecznie, nie robiąc po drodze szumu porównywalnego z debiutami produktów Apple’a, Samsunga czy nawet Huaweia. Teraz to się zmieniło i Microsoft przykrył innych. Podczas konferencji w Nowym Jorku pokazał nie jedno, nie dwa ani nawet nie trzy urządzenia, ale od razu pięć, między wierszami podpowiadając klientom, że jest to idealny wybór podczas szału świątecznych zakupów - tegorocznych i przyszłorocznych. Trzy będą bowiem do kupienia jeszcze w tym roku, a dwa dopiero w przyszłym.  

Surface Neo i Surface Duo to dwa gadżety, które należą do nowej kategorii urządzeń dwuekranowych. Tak to określa Microsoft, bo w praktyce to po prostu odpowiednio tablet i smartfon, tyle że wyposażone w dwa wyświetlacze. Nie ma tutaj giętkiego, elastycznego ekranu, jak w przypadku produktów Samsunga czy Huaweia ani wyświetlacza oblepiającego całą obudowę, co pokazało ostatnio Xiaomi. Składaki Microsoftu mają dwa niezależne ekrany, które mogą działać oddzielnie, ale jednocześnie oprogramowanie pozwala przesuwać elementy z jednego na drugi, czyli tworzyć jeden wyświetlacz. Innymi słowy — nie trzeba przełączać się pomiędzy urządzeniami, ekranami i aplikacjami. Jeden może służyć do rozmów, podczas gdy na drugim użytkownik sprawdzi w tym samym czasie jakiś dokument.  

Neo działa na systemie Windows 10X, po otwarciu daje obraz z 13-calowego wyświetlacza LCD, który według producenta jest najcieńszy w swojej klasie. Użytkownik może doczepić klawiaturę, położyć ją na ekranie, a ten automatycznie dostosuje obraz i wygląda trochę jak nowe MacBooki z małym paskiem nawigacyjnym w formie wyświetlacza.  

Duo to urządzenie z innej bajki, bez Windowsa, ale z Androidem. Jeśli macie wrażenie, że Microsoft po fiasku pomysłu z zawojowaniem rynku smartfonów za pomocą Nokii powraca po kilku latach z nowym, własnym smartfonem, to jesteście blisko prawdy. Przy opisywaniu Duo Microsoft wprawdzie jak ognia unika słowa „smartfon”, ale urządzenie ma wszystko to, czym dysponują smartfony, i jest równie poręczne.  

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

- Surface Duo oparty jest na systemie Android, aby pożenić najnowocześniejszy sprzęt ze znanym oprogramowaniem i usługami. Jesteśmy podekscytowani współpracą z deweloperami i przemysłem w celu stworzenia następnej fali dwuekranowego przetwarzania danych i pokazaniu światu nowej ery mobilnej kreatywności - tłumaczy w prezentacji Panos Panay, dyrektor produktu w Microsofcie.  

Z przyporządkowaniem nowych gadżetów do konkretnej kategorii rzeczywiście jest problem. Panos Panay w rozmowie z magazynem „Wired” przekonuje z właściwym sobie humorem, że nie chce, aby ludzie nazywali Duo telefonem. Agencja Bloomberg stwierdza natomiast: „Wykonuje połączenia telefoniczne i wysyła SMS-y, nawet jeśli Microsoft tego nie robi, wydaje się, że chce to nazwać telefonem lub powrotem na rynek smartfonów”. 

Rynek ma ponad rok na ogarnięcie tej kwestii, bo Neo i Duo w produkcyjnych wersjach pojawią się w sklepach dopiero przed przyszłorocznymi świętami. Na razie to pokaz możliwości i planów, choć do końca nie wiadomo, jaką rolę dla Duo wybrali menedżerowie koncernu. Albo będzie drogim gadżetem dla profesjonalistów, czyli produktem dość niszowym, albo próbą odbicia konkurencji użytkowników bardziej tradycyjnych smartfonów i impulsem do ożywienia rynku. Dotychczasowe laptopy i tablety z linii Surface nie były sprzętem dla masowego odbiorcy, na celowniku miały raczej klientów korporacyjnych i gadżeciarzy, którzy nie chcieli inwestować w produkty z nadgryzionym jabłkiem w logo, choć chcieli mieć dizajnerski sprzęt. 

Dwuekranowe urządzenia to melodia niedalekiej przyszłości. Teraźniejszością są laptopy Surface 3 w dwóch rozmiarach - 13,5 i 15 cali, które mają być dwa razy szybsze od poprzedniej wersji. Klienci będą mogli wybrać, czy chcą, żeby środek był wyścielony materiałem alcantra, czy zwyczajnie aluminium. Oprócz tego Microsoft zaprezentował Surface Pro 7 i Pro X, czyli połączenie laptopa i tabletu ze znacznie cieńszą ramką wokół ekranu. Na koniec coś, co mają już prawie wszyscy, więc potrzebował tego także Microsoft - bezprzewodowe słuchawki nazwane Surface Earbuds. Firma nie zapomina więc o segmencie urządzeń określanym jako hearables, który rośnie jak na drożdżach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane