Hiszpanie tną ceny dróg

KAP
opublikowano: 29-07-2011, 00:00

Firmy składają najtańsze oferty na budowę dróg. Znacznie tańsze niż kosztorysy drogowej dyrekcji.

Firmy składają najtańsze oferty na budowę dróg. Znacznie tańsze niż kosztorysy drogowej dyrekcji.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) niemal co dnia przegląda oferty na budowę dróg. Coraz częściej listę firm proponujących najniższą cenę otwiera hiszpański Dragados lub jego spółka córka — Pol-Aqua. Wczoraj dyrekcja otworzyła oferty na 10 km trasy S17 Dąbrowica-Lubartów. Dragados zaproponował 474,8 mln zł przy kosztorysie 696,3 mln zł. Najdroższe było konsorcjum PBG, które dało cenę na poziomie 756,1 mln zł. Przedwczoraj natomiast na S8 Sieradz Południowy-Łask Hiszpanie kosili konkurencję razem z Pol-Aquą. Zaproponowali 1,38 mld zł przy kosztorysie 1,86 mld zł. Najdroższe było konsorcjum MSF z Polimeksem, które zaproponowało 1,79 mld zł. Konsorcjum Dragados/Pol-Aqua ma już także kontrakty na dwa inne odcinki S8, która docelowo połączyć ma Łódź z Wrocławiem.

Obie spółki odmówiły odpowiedzi na pytania, czemu aż tak ostro walczą o drogowe zamówienia i jak duży kawałek rynku chcą zdobyć.

Konkurenci prognozują, że nowe zamówienia "zasilą" portfel niskomarżowych albo nierentownych kontraktów, których już dziś grupa ma niemało.

— My swoje ceny ustalamy nie bacząc na kosztorysy dyrekcji, ale liczymy wartość materiałów i ryzyko i na tej podstawie weryfikujemy dotychczasowe szacunki — zazwyczaj w górę. Ale jedni są bardziej zdeterminowani na zdobycie kontraktów, inni mniej, i dlatego też różnie wyceniają ryzyko — komentuje natomiast Konrad Jaskóła.

Dragados z Pol-Aquą wybrali niezły moment na zdobycie rynku. Obecnie bowiem wiele firm realizuje kontrakty drogowe obarczone stratami. Niektórzy — jak chiński COVEC, czy sopockie NDI — zdecydowały się nawet zejść z budowy. Nie będą więc robić Hiszpanom konkurencji cenowej. Widać, że firmy wykruszają się z przetargów. Na listy z wnioskami prekwalifikacyjnymi wpisanych jest 25-30 konsorcjów, tymczasem na S17 wpłynęło 13 ofert, a na S8 zaledwie 6. Reszta powiedziała pas.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy