Home.pl rusza w świat

opublikowano: 17-09-2019, 22:00

Dostawca usług internetowych planuje wejść na 15 rynków i zdobyć na nich pozycję lidera. Rozwija nowe usługi, które mają stanowić połowę biznesu

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie plany ma jedna z największych firm hostingowych w Polsce.

Home.pl to jeden z największych w Polsce dostawców usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Działająca od 1997 r. firma w 2015 r. stała się częścią grupy United Internet, która za lidera polskiego hostingu zapłaciła 155 mln EUR.

Polski przyczółek

Polskiej spółce udało się zachować markę i niezależność operacyjną. Teraz stała się przyczółkiem do wschodnioeuropejskiej ekspansji hostingowego biznesu United Internet.

— Od kilku lat przygotowywaliśmy pomysł ekspansji zagranicznej w Europie Środkowo-Wschodniej i cieszę się, że za wejście na nowe rynki odpowiada polski home.pl. Za granicą korzystamy z marki Ionos, która należy do naszego inwestora — mówi Marcin Kuśmierz, prezes home.pl.

W maju home.pl rozpoczął sprzedaż usług w Rumunii, a przed końcem roku planuje wejść na kolejne dwa rynki w Europie Wschodniej. To nie koniec.

— W przyszłym roku wejdziemy na co najmniej trzy, cztery kolejne rynki. Do 2025 r. chcemy być obecni na co najmniej 15 rynkach — zapowiada prezes.

Home.pl na nowe rynki wchodzi w modelu hybrydowym, tzn. cała platforma, zarządzanie portfelem usług i projektem znajduje się w Polsce. Na początkowym etapie projektów spółka korzysta z zewnętrznego call center oferującego wsparcie w lokalnym języku, w kolejnym planuje budować międzynarodowy zespół ulokowany w różnych krajach Europy. Spółka nie planuje przejęć. Na nowe rynki wchodzi organicznie i chce krok po kroku budować swoją pozycję. Ma jednak bardzo konkretne plany.

— Docelowo chcemy być liderem na każdym rynku, dajemy sobie na to pięć lat. Mamy pierwszy dobry prognostyk — w Rumunii sprzedaż ruszyła zaskakująco szybko i dobrze. Mamy tam już najszerszą ofertę usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, a przecież to dopiero początek projektu — przekonuje Marcin Kuśmierz.

Transformacja

Choć home.pl historycznie kojarzy się domenami i hostingiem, to od ponad trzech lat transformuje swój biznes.

— Przez najbliższe lata naszym głównym biznesem pozostaną domeny i web hosting, ale widzimy też ograniczony potencjał wzrostu tego rynku i mniejsze zainteresowanie tymi produktami, szczególnie wśród młodszych klientów — mówi szef spółki.

Home.pl za swoich największych konkurentów uważa nie rodzimych dostawców hostingu, ale Facebooka i Google’a.

— Rozwiązania obu firm stały się miejscem pierwszego kontaktu wielu klientów. Domeny i web hosting są dla nich produktem drugiego wyboru. Nie będziemy grać przeciwko rynkowym trendom i oczekiwaniom klientów, postrzegamy je jako szansę na rozwój w nowych obszarach. Z amerykańskimi gigantami i konkurujemy, i współpracujemy — obie strony widzą w tym korzyści — wyjaśnia Marcin Kuśmierz.

Z dostawcy usług internetowych home.pl zmienia się w firmę doradczą dla małych i średnich firm w obszarze nowych technologii. Obecnie w ofercie ma rozwiązaniaw chmurze, setki aplikacji, produkty e-commerce, reklamę internetową czy web hosting. Jak twierdzi szef firmy, ma ona prowadzić klienta za rękę w świecie internetu.

— Wychodzimy z założenia, że jeśli będziemy mieli dobre relacje z klientem, to zostanie on z nami na lata. Dla mikro— i małych firm jesteśmy wciąż miejscem pierwszego wyboru, które pozwala im wejść w cyfrowy świat i się rozwijać. To podejście sprawdza się też z biznesowego punktu widzenia, bo przekłada się na większy niż średnia rynkowa portfel usług i wysoką rentowność EBITDA — mówi prezes.

W ubiegłym roku sprzedaż grupy w obszarze domen i hostingu zwiększyła się o kilka procent, ale nowy biznes rósł znacznie szybciej.

— Sprzedaż chmury, aplikacji czy e-commerce napędzają nasz rozwój. W tym roku nowy biznes wygeneruje nam dziesiątki milionów złotych, za pięć lat ma to być połowa naszych przychodów — zapowiada Marcin Kuśmierz.

Wkrótce home.pl ma uruchomić zupełnie nową kategorię usług skierowaną do młodych przedsiębiorców i konsumentów. To ruch obliczony na zwrot w dłuższej perspektywie.

— To będzie oferta dla młodych ludzi, którzy za kilka lat zasilą rynek pracy lub założą własne start-upy. Chcemy, żeby mieli kilka lat na poznania home.pl i naszej oferty — mówi szef technologicznej spółki.

Kierunek na wzrosty

W ubiegłym roku rentowność EBITDA grupy home.pl przekroczyła 50 proc., łączne przychody wzrosły o blisko 10 proc. do ok. 130 mln zł. Cel na ten rok to utrzymanie tej dynamiki.

— Po wynikach pierwszego półrocza jesteśmy dość spokojni o planowany wzrost — przekonuje prezes. Grupa home.pl zatrudnia obecnie w Polsce ponad 300 osób. Połowę pracowników stanowią kobiety, co w branży technologicznej jest rzadkością. W najbliższych miesiącach grupa planuje zatrudnić kilkadziesiąt dodatkowych osób ze względu na rozwój nowego biznesu i ekspansję zagraniczną. Marcin Kuśmierz dostrzega „rynek pracownika”, ale nie ma obaw o przyciągnięcie talentów.

— Mamy reputację wymagającego i dobrego pracodawcy, który kładzie bardzo duży nacisk na rozwój — mówi prezes.

Dojrzały rynek domen

Według raportu NASK na koniec 2018 r. łączna liczba domen z końcówką .pl wynosiła blisko 2,6 mln, co oznacza wzrost o ponad 20 tys. w stosunku do stanu z końca 2017 r. 66 proc. z nich należało do organizacji, a 34 proc. zaś do osób fizycznych. Ubiegłoroczny wzrost został osiągnięty dzięki większej liczbie rejestracji, jak również większej odnawialności domen, która wyniosła ponad 65,5 proc. i była najwyższa od 10 lat. W ubiegłym roku dziennie rejestrowano średnio prawie 2,5 tys. domen. Na koniec czerwca 2019 r. w rejestrze domeny .pl znajdowało się 2,6 mln domen z końcówką pl., co oznacza spadek o 8461 nazw w porównaniu z I kw. tego roku. W II kw. zarejestrowano 196 360 nowych nazw w domenie .pl, czyli o 62 tys. mniej niż w poprzednim kwartale. Średnia dzienna liczba rejestracji domen wyniosła 2158. Na koniec czerwca 2019 r. w rejestrze domeny .pl znajdowało się 489 945 nazw zabezpieczonych protokołem DNSSEC, co oznacza spadek o 11 842 wobec stanu na koniec marca.

OKIEM EKSPERTA

Ruch w dobrym kierunku

JAKUB DWERNICKI, prezes R22

W mojej ocenie rynek hostingu i domen w Polsce nadal rośnie od kilku do nawet 10 proc. rocznie, choć to oczywiście zależy od tego, jak się go definiuje. Uważam, że plany ekspansji home.pl na Europę Środkowo-Wschodnią to dobry ruch. To rosnące rynki, na których przeważnie brak jest jednego, wyraźnego lidera. Na większości z nich nie ma też tak silnej konkurencji jak w Polsce. Rozpoczęcie ekspansji od Rumunii to racjonalny krok — to największy rynek w regionie, społeczeństwo się tam bogaci, a firmy inwestują. My realizujemy strategię ekspansji przez akwizycje, a home.pl planuje wchodzić na tamte rynki organicznie. Mają inne portfolio produktów i wsparcie grupy Ionos, stąd być może inne podejście do ekspansji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane