Hoop chce założyć koszulkę lidera

Michalina Szczpańska
opublikowano: 10-02-2015, 00:00

Po restrukturyzacji spółka zamierza przeskoczyć dwóch solidnych konkurentów.

Numer jeden w syropach, numer dwa w sokach dla dzieci i wejście do nowej kategorii napojów funkcjonalnych — to cele Simony Novákovej, nowej prezes Hoop Polska. Martin Mateas, jej poprzednik, po zakończeniu restrukturyzacji polskiej spółki ma zająć się innymi projektami grupy Kofola. W syropach rządzi Herbapol Lublin, należący do Jerzego Staraka. Wart około 310 mln zł rynek traci nieco na wartości, a wolumenowo jest w stagnacji.

Hoop rezygnuje na razie z walki na rynku coli. Simona Nováková, nowa prezes, podkreśla, że spółka ma ustabilizowaną pozycję, ale nie jest w stanie przeskoczyć Pepsi.
Zobacz więcej

ZA MOCNY RYWAL:

Hoop rezygnuje na razie z walki na rynku coli. Simona Nováková, nowa prezes, podkreśla, że spółka ma ustabilizowaną pozycję, ale nie jest w stanie przeskoczyć Pepsi. Marek Wiśniewski

— Zdajemy sobie sprawę, że wzrost musi odbyć się kosztem innych. Jesteśmy w stanie jeszcze zwiększyć dostępność naszych syropów — mówi Simona Nováková.

Zwiększanie ich dostępności to również jednak wyzwanie dla lidera.

— Nie tylko nie zamierzamy oddać palmy pierwszeństwa, chcemy wręcz umocnić się na pozycji lidera rynku syropów. Mamy jeszcze spore rezerwy wzrostu, bo dotychczas nie sprzedawaliśmy syropów w dyskontach — twierdzi Tadeusz Czarniecki, dyrektor marketingu Herbapolu Lublin.

Jego zdaniem, w kategorii syropów na pewno będzie chciał mieć więcej do powiedzenia również Maspex, który niedawno przejął je od finansowego inwestora firmy Agros-Nova, zajmującej w tej kategorii trzecie miejsce.

— Na zmianach właścicielskich może skorzystać cała kategoria — zupełnie inne jest podejście właściciela finansowego, któremu zależy na szybkim zdobyciu udziałów kosztem deprecjacji ceny, a inne branżowego,który patrzy długoterminowo. Widoczny w ostatnim roku lekki spadek kategorii nie powinien martwić. Przez całe lata był wzrost, a w sumie w ciągu ostatniej dekady rynek się prawie podwoił — uważa Tadeusz Czarniecki.

Maspex, Agros-Nova i Hoop działają też w innej napojowej kategorii — soków dla dzieci wartych 800 mln zł. Tu wadowickiej grupie i jej Kubusiowi od lat nikt nie zagroził. W zasięgu Hoopa, jak twierdzi nowa prezes, jest natomiast awans z trzeciego na drugie miejsce, które teraz zajmuje Hortex.

— Będziemy poszerzać portfel produktów i mocno je promować — mówi Simona Nováková.

Po sprzedaży Maspeksowi 80 proc. aktywów firmy Agros- -Nova jej właściciel deklarował, że albo sprzeda resztę, albo dokupi nowe spożywcze aktywa, by stworzyć nową, dużą grupę.

Marek Sypek, jej prezes, potwierdza, że oba scenariusze wciąż są aktualne. Prezes Hoop Polska przyznaje, że zakup soków dla dzieci od tej firmy może być pomysłem na szybkie zwiększenie udziałów.

— Agros-Nova to spółka, której się przyglądamy, ale rocznie przeglądamy wiele ofert, które oceniamy pod kątem dopasowania do naszego portfela produktów i proponowanej ceny. Trudno dzisiaj powiedzieć, czy zdecydujemy się na jakieś przejęcie w tym roku — zastrzega Simona Nováková.

— Po transakcji z Maspeksem zostaliśmy z dużą fabryką, centrum logistycznym i trzema markami. Czysto teoretycznie patrząc na Hoop Polska — bezsprzecznie zakup naszych marek byłby dla nich ciekawym rozszerzeniem portfela i okazją do uzyskania wielu synergii. Na pewno byłoby mu łatwiej zdobyć większe udziały w rynku soków dla dzieci oraz zaistnieć na rynku soków i napojów niegazowanych — uważa Marek Sypek. W 2015 r. Hoop ma nastąpić debiut w nowej kategorii — wód i napojów funkcjonalnych. Ich spożycie w Europie Wschodniej, jak podaje spółka, wynosi około 200 mln litrów wobec 560-580 mln w Europie Zachodniej, ale co roku rośnie.

— Będzie to zupełnie nowa linia produktów. Kolejna kategoria, do której chcemy wejść, to soki nie z koncentratu — mówi Simona Nováková. Jej zdaniem, rynek soków, nektarów i napojów w Polsce nie jest już w stanie mocno rosnąć. Dużych zmian natomiast należy spodziewać się między poszczególnymi kategoriami, a za najbardziej perspektywiczne uznaje właśnie te dwie, w których Hoop się wkrótce pojawi.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczpańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Hoop chce założyć koszulkę lidera