Hyundai jedzie po rekord

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-12-18 20:00

Koreańska marka chce w tym roku pobić ubiegłoroczny rekord. Plan na 2024 r. zakłada kolejne rekordy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile aut zamierza sprzedaż w tym roku Hyundai
  • jak zmieniała się jego pozycja na polskim rynku w ostatnich latach
  • jakie nowości planuje na 2024 r.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ciągu 11 miesięcy 2023 r. Hyundai sprzedał w Polsce ponad 24,5 tys. nowych samochodów, prawie o 1,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Plan na cały rok zakłada jednak pobicie zeszłorocznego rekordu (blisko 26,9 tys.) — koncern zapowiada wydanie klientom 27 tys. aut.

— 2024 r. planujemy zakończyć jeszcze lepszym wynikiem. Zakładamy też, że sprzedaż naszych czysto elektrycznych samochodów zanotuje skokowy, nawet czterocyfrowy wzrost — mówi Sun Yong Hwang, prezes Hyundai Motor Poland.

Najpopularniejszym modelem koreańskiej marki na naszym rynku jest tucson, odpowiadający za ponad jedną trzecią sprzedaży. W tym roku do polskich klientów trafi 10 tys. tucsonów. To właśnie ten model ma napędzać przyszłoroczną sprzedaż. Tym bardziej że w połowie roku na rynku zadebiutuje jego nowa odsłona (po faceliftingu). Zmianom ma być poddany także model i30, drugi pod względem popularności w Polsce model koreańskiego producenta i zarazem ważny model flotowy. Odświeżenie obejmie również model bayon. W drugiej połowie roku natomiast Hyundai planuje debiut obecnego np. w Niemczech modelu staria. Ten duży van zadebiutuje w Polsce ze zelektryfikowanym układem napędowym.

W pierwszej połowie 2024 r. santa fe, flagowy SUV Hyundaia, doczeka się nowej generacji. Pojawi się także elektryczna nowość — ioniq 5 N, elektryk o mocy 650 KM przyspieszający od 0 do 100 km/h w 3,4 s. Warto jednak podkreślić, że obecnie Hyundai nie planuje wycofywać się z silników spalinowych, które pozostaną w ofercie przynajmniej do 2035 r. Marka intensywnie pracuje jednak nad rozwojem technologii wodorowej. Do 2030 r. planuje przeznaczyć na nią 6,7 mld EUR. Napęd wodorowy opracowywany jest nie tylko z myślą o autach osobowych, lecz także autobusach (we współpracy z Iveco) oraz samochodach ciężarowych w ramach projektu XCIENT Fuel Cell. Zdaniem koreańskiego producenta napęd wodorowy to inwestycja w dalszą przyszłość, ponieważ najbliższa będzie należała do aut elektrycznych i częściowo zelektryfikowanych. Hyundai widzi w wodorze jedną z dróg, którą zamierza dojść do zerowej emisji aut w 2035 r. i pełnej neutralności klimatycznej w 2045 r.

Hyundai Group (Hyundai, Kia i Genesis) jest trzecim producentem aut na świecie. Działalność firmy nie kończy się jednak na samochodach. Ma ona własne huty stali, fabryki, stocznie, a nawet firmę inżynieryjno-budowlaną. Wraz ze spółką zależną Boston Dynamics koncern jest także obecny na rynku robotów. Rozwija też koncepcję latających taksówek (projekt Supernal).