Hyundai wyśle na drogi robotaxi

Koreański koncern już wkrótce uruchomi pilotażowy program autonomicznych taksówek

Pamiętacie amerykańską komedię „Czy leci z nami pilot?” Minęło prawie 40 lat od premiery, a Leslie Nielsen mógłby nakręcić drugą część, tym razem korzystając z samochodów bez kierowców. Na ulice Irvine w Kalifornii 4 listopada wyjedzie flota elektrycznych SUV-ów. Hyundai wspólnie z firmami Pony.ai i Via uruchamiają serwis BotRide. To usługa oferująca współdzielony transport na żądanie. Hyundai kona EV przyjedzie bez kierowcy, a przejazd można zamówić przez aplikację na smartfony. Algorytm stworzony przez firmę Via pomoże utworzyć grupę podróżujących i wskazać im najbliższy przystanek dogodny dla każdego.

Hyundai zdecydował się przetestować swoje autonomiczne taksówki w
niespełna 300-tysięcznym mieście Irvine, które otwarte jest na nowinki.
Największymi pracodawcami są tam m.in. Uniwersytet Kalifornijski, producent
gier Blizzard Entertainment i wytwórca półprzewodników Broadcom. Chętnych do
wzięcia udziału w programie pilotażowym z pewnością nie zabraknie.
Zobacz więcej

TECHNOLOGICZNA KALIFORNIA:

Hyundai zdecydował się przetestować swoje autonomiczne taksówki w niespełna 300-tysięcznym mieście Irvine, które otwarte jest na nowinki. Największymi pracodawcami są tam m.in. Uniwersytet Kalifornijski, producent gier Blizzard Entertainment i wytwórca półprzewodników Broadcom. Chętnych do wzięcia udziału w programie pilotażowym z pewnością nie zabraknie. Fot. ARC

Hyundai chce przetestować autonomiczne taksówki w warunkach drogowych. Do gry wchodzi system opracowany przez Pony.ai składający się z czujników, kamer i oprogramowania. Identyfikuje on dokładną pozycję innych pojazdów, analizuje ruch pieszych w obszarze miejskim, monitoruje otoczenie i wreszcie stara się przewidzieć zachowanie innych uczestników ruchu drogowego. — Szięki aplikacji BotRide wykorzystujemy najnowocześniejsze technologie autonomicznych pojazdów i mobilności, aby wprowadzić nową, bezpieczną i wygodną formę transportu publicznego — powiedział Daniel Han, menedżer ds. zaawansowanej strategii produktu w Hyundai Motor America. Jest jednak kilka „ale”. Na razie aplikacja obsługuje popularne miejsca na niewielkim obszarze. Hyundai sprawdzi więc możliwości w kontrolowanych warunkach.

Usługa nie będzie też w pełni dostępna, bo grupa testerów ma liczyć zaledwie kilkaset osób, w tym mieszkających w okolicy studentów. Serwis Roadshow informuje, że we flocie pojazdów BotRide nadal będą pracować „ludzcy operatorzy”, których zadaniem będzie monitorowanie systemów autonomicznych. Koncern dmucha więc na zimne. TechCrunch przypomina, że obecnie zaledwie cztery firmy w Kalifornii mają zgodę na oferowanie takiej usługi transportowej z użyciem autonomicznych aut. Oprócz Pony.ai są to Waymo, Zoox i AutoX. Hyundai podchodzi do sprawy poważnie. Uruchomienie aplikacji BotRide nastąpi kilka tygodni po ujawnieniu, że firma zainwestuje w najbliższych latach około 35 mld USD w rozwój nowych technologii związanych z mobilnością, w tym rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy.

Dołoży się do tego również rząd Korei Południowej. Hyundai się spieszy, bo konkurencja nie śpi. Daleko zajechało już m.in. Waymo, projekt autonomicznej jazdy rozwijany przez Google’a, a ostatnio Toyota pochwaliła się, że w 2020 r. wystartuje jej pilotażowy program autonomicznych taksówek w centrum Tokio. Data nie jest przypadkowa — pokryje się w czasie z igrzyskami olimpijskimi, czyli wielką areną marketingowych zmagań sponsorów.

Sprawdź program konferencji "Sztuczna inteligencja i robotyzacja w sektorze finansowym", 22-23 stycznia 2020, Warszawa >>

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy