... i powiększy rynek bancassurance
Efekty dotychczasowej współpracy polskich banków z towarzystwami ubezpieczeń, podobnie jak możliwości polskiego systemu bankowego, wyglądają raczej mizernie.
Na ponad 50 działających na rynku banków wspólną ofertę bankowo-ubezpieczeniową przedstawiło zaledwie 8 instytucji finansowych: Kredyt Bank wspólnie z BTUiR Heros-Life, Bank Śląski do spółki z Nationale-Nederlanden, Pekao SA z Allianzem oraz BPH i Compensa.
Produkty ubezpieczeniowo-bankowe z trudem torują sobie drogę na naszym rynku ubezpieczeniowym. Na sprzedaż ubezpieczeń bancassurance zdecydowały się zaledwie 4 polskie banki: Kredyt Bank, Bank Śląski, Pekao SA oraz BPH. W przyszłym roku do tego grona dołączyć powinien PBK.
Pierwsze kroki
W polskim wydaniu bancassurance ogranicza się prawie wyłącznie do ubezpieczeń powiązanych z kartami płatniczymi. Pekao SA oferuje w ramach rachunku Eurokonto ubezpieczenie NNW. Z kolei klienci mający karty płatnicze krakowskiego BPH mogą liczyć na bezpłatne ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą oraz kosztów tzw. assistance w TU Compensa (suma ubezpieczenia do 5 tys. zł).
BTUiR Heros Life oraz Kredyt Bank wprowadziły do swojej oferty dwa produkty: Lokata Życie (gdzie suma ubezpieczenia równa jest wysokości lokaty) oraz Kredyt Życie. W okienkach Kredyt Banku można już też zawrzeć umowę ubezpieczenia w Herosie-Life oraz Agropolisie.
Wprowadzanie produktów zapowiadają także Bank Śląski oraz TUnŻ Nationale-Nederlanden Polska. Na razie można jedynie wykupić polisy ubezpieczenia na życie w oddziałach banku.
Baza dla bancassurance
Według analityków rynku, aby sprzedaż produktów ubezpieczeniowych przez polskie banki przynosiła wymierne efekty, konieczne jest wyselekcjonowanie z baz danych banków osób, które byłyby zainteresowane wykupem polisy.
— Podstawowym problemem jest to, że informacje gromadzone przez banki są uważane przez towarzystwa ubezpieczeń za niewystarczające dla zawarcia polis — twierdzą analitycy.