Idzie Bank Polski, biało - czerwony

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 17-07-2008, 00:00

Dotarliśmy do wytycznych do strategii PKO BP. Jest szyta na miarę ambicji właściciela. I Sławomira Lachowskiego.

GieŁda Zmiana barw i nazwy. Inteligo wehikułem zagranicznym PKO BP

Dotarliśmy do wytycznych do strategii PKO BP. Jest szyta na miarę ambicji właściciela. I Sławomira Lachowskiego.

Jerzy Pruski, prezes PKO BP, nie zaliczył pierwszego zadania na stanowisku szefa banku. Rada nadzorcza odesłała na początku lipca do poprawki napisaną przez niego strategię (zawartą na ponad 30 slajdach), a w zasadzie poleciła stworzyć ją na nowo. Uwagi do dokumentu liczą 12 stron tekstu, przy czym często przewijającym się zarzutem jest zbyt duża ogólnikowość wizji PKO BP w wydaniu obecnego kierownictwa.

— Jest to w zasadzie nieznacznie poprawiona wersja strategii realizowanej przez poprzedni zarząd Rafała Juszczaka — mówi osoba zbliżona do kierownictwa banku, zastrzegająca sobie anonimowość.

Czego innego oczekuje właściciel, czyli skarb państwa, i rada nadzorcza. Dotarliśmy do ogólnych wytycznych, na podstawie których ma być budowana strategia PKO BP. Tu już nie chodzi o kosmetyczne zmiany, ale o kopernikański przewrót w sposobie funkcjonowania i pozycjonowania banku na rynku. Ogólna idea jest taka, żeby stworzyć instytucję o narodowym, polskim charakterze.

— Trąci myszką i pisowską frazeologią? Trochę tak. PKO BP jest jednak ważnym elementem gospodarczego krwiobiegu kraju i dobrze byłoby, gdyby decyzje dotyczące tego banku zapadały w Warszawie, a nie za granicą — uważa nasz rozmówca.

Nie chodzi przy tym o zakonserwowanie obecnego stanu posiadania skarbu państwa, głównego udziałowca PKO BP. Wskazana jest dalsza prywatyzacja, z zachowaniem jednak rozproszonego akcjonariatu.

Skarbonka zostaje

O narodowym charakterze banku będzie świadczyć jego nazwa. Wytyczne do strategii zakładają przemalowanie i zmianę szyldu. Z logo zniknie akronim PKO, którego i tak większość klientów nie potrafi rozszyfrować poprawnie. Wyeksponowane zostanie za to rozwinięcie skrótu BP — Bank Polski. Jako znak graficzny zostanie zachowana skarbonka, utworzona z liter PKO. Zmienią się barwy banku: z granatowego — na narodowe. A jakże. Proponowane są dwie wersje: w jednej logo jest w kolorze białym, a tło czerwone, i odwrotnie.

— W przyszłym roku Unicredit wprowadza w całej grupie własną kolorystykę i logo — białą jedynkę na czerwonym tle. Wyprzedzający ruch PKO BP mógłby mocno pomieszać szyki konkurentowi — wyjaśnia nasz rozmówca.

I jeszcze jedna korzyść: poprzez zmianę nazwy PKO BP przestanie być mylony z Pekao SA.

Bank z misją

Nowy make-up to tylko jeden z elementów nowego wizerunku banku, którego ważnym składnikiem jest społeczna misja. Wytyczne do strategii zakładają, że PKO BP, owszem, ma przynosić zyski, lecz dbałość o wyniki to nie wszystko.

— W Polsce jest ogromna rzesza osób wykluczonych z udziału w gospodarce. To ludzie, którzy nie mają konta, ani dostępu do usług bankowych. Chodzi m.in. o osoby starsze, niepełnosprawne. PKO BP musi być instytucją wrażliwą społecznie, ma do spełnienia zadanie, którego nie podejmą się instytucje komercyjne — przekonuje dalej nasz rozmówca.

Nie znaczy to, że Bank Polski SA ma przestać zarabiać. Wręcz przeciwnie, wytyczne do strategii przewidują poprawę wyników banku. Jak? W planach na przyszłość ważną rolę do odegrania ma Inteligo, internetowe ramię PKO BP.

— W najbliższych latach czeka nas ostra walka cenowa między bankami. PKO BP, który ma niezwykle lojalnych klientów, niekoniecznie musi się w nią włączać. Może sobie pozwolić na wyższe marże. Klientów bardziej wrażliwych cenowo powinno przejmować Inteligo — mówi cytowany już rozmówca.

Internetowy bank ma do odegrania jeszcze jedną ważną rolę — wyprowadzić PKO BP poza krajowe opłotki. Jak pokazał przykład mBanku, który otworzył oddziały w Czechach i na Słowacji jest to tani sposób na zagraniczną ekspansję, która od dawna marzy się resortowi skarbu.

Ten model biznesowy z powodzeniem realizował Sławomir Lachowski, wieloletni prezes BRE. Czy zajmie się tym również w PKO BP? Od dawna jest przymierzany do fotela prezesa banku. Tropy zawarte w wytycznych do strategii zdają się prowadzić właśnie do niego: zakreślona z rozmachem wizja banku, znacząca rola Inteligo, zagraniczna ekspansja. Wczoraj nie udało się nam z nim skontaktować.

Wiemy natomiast, że w pracach nad wytycznymi do strategii brały udział osoby z tzw. drużyny Lachowskiego.

Podstawowe założenia zmian

Hasło przewodnie: Najlepsza instytucja w Polsce — przyjazny świat finansów dla klientów indywidualnych, firm i samorządów.

Przewagi konkurencyjne:

Wizerunek i tożsamość narodowa

Model biznesowy (chodzi o wykorzystanie potencjału Inteligo oraz platformy internetowej do zagranicznej ekspansji - przyp. red)

Odpowiedzialność społeczna

Pracownicy

Przejrzystość zarządzania i planowania

Nowa segmentacja klientów banku

Junior

Klient masowy

Senior

Bankowość indywidualna

Bankowość prywatna + asset management

Małe i średnie przedsiębiorstwa

Klient korporacyjny

Samorządy

Źródło: Wytyczne do strategii dla PKO BP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu