IKEA POŻEGNAŁA PEKAO I WITA CLA

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1999-03-09 00:00

IKEA POŻEGNAŁA PEKAO I WITA CLA

Wrocławska spółka zajmie się obsługą sprzedaży ratalnej w szwedzkiej sieci

BANK ODPADŁ: IKEA, kierowana w Polsce przez Jana Musiolika, zrezygnowała w zakresie obsługi sprzedaży z usług banku Pekao, tłumacząc to zmianami organizacyjnymi w swoich sklepach.

fot. Borys Skrzyński

Od połowy kwietnia CLA — Credit Leasing Assistance, wicelider rynku systemu sprzedaży ratalnej — rozpocznie obsługę kredytową w sklepach IKEA. Zajmie więc miejsce zwolnione przez bank Pekao, któremu IKEA wypowiedziała umowę o współpracy kredytowej. Prawdopodobnie propozycja CLA okazała się atrakcyjniejsza od oferty banku.

W krakowskim domu handlowym IKEA w poniedziałek rozpoczęło się testowanie systemu obsługi sprzedaży ratalnej wrocławskiej spółki. W połowie kwietnia system ten zostanie wprowadzony w pozostałych pięciu sklepach IKEA. Dotychczas sprzedaż ratalną w IKEA prowadził bank Pekao SA.

— Rozpoczynamy współpracę z CLA, wyspecjalizowanym agentem kredytowania sprzedaży detalicznej, ponieważ chcemy zapewnić lepszą obsługę naszym klientom — twierdzi Jan Musiolik, prezes IKEA.

IKEA nie jest pierwszą siecią handlową, w której wrocławska spółka będzie obsługiwać sprzedaż ratalną. W październiku CLA zawarła umowę z Tesco Polska. Z usług wrocławskiej spółki można skorzystać m.in. w sieci Komfortu oraz DT Centrum.

W grupie łatwiej

W listopadzie ubiegłego roku 80- -proc. pakiet akcji CLA nabył amerykański gigant finansowy American International Group (AIG). W wyniku amerykańskiej inwestycji CLA uzyskał dostęp do nieograniczonych źródeł finansowania oraz najnowszych technologii.

— IKEA postawiła warunek, że będzie współpracować wyłącznie z partnerem, którego wiarygodność finansowa nie budzi wątpliwości. Przed fuzją z AIG tego kryterium nie spełnialiśmy. Teraz także inne sieci są zainteresowane współpracą z nami — twierdzi Bernard Afeltowicz, prezes CLA.

W wyniku włączenia spółki w strukturę grupy w tym roku jej oferta zostanie wzbogacona o produkty polskich spółek AIG.

— Zamierzamy razem z jedną z polskich spółek AIG wprowadzić system ubezpieczania umów kredytowych. Decyzje w tej sprawie zapadną w ciągu kilku tygodni — zapewnia prezes CLA.

Wspólnie z AIG Bank Polska, CLA pracuje nad wprowadzeniem w ciągu dwóch lat kart magnetycznych, za pomocą których będzie można robić zakupy w systemie sprzedaży ratalnej bez konieczności dokonywania formalności w sklepie.

CLA, w odróżnieniu od swojego największego konkurenta — Lukasa, nie pośredniczy w ratalnej sprzedaży samochodów.

— Postawiliśmy na specjalizację, dlatego nie zajmowaliśmy się ratalną sprzedażą aut. Teraz, mając dostęp do zaplecza finansowego i technologicznego AIG, nie wykluczamy, że zajmiemy się również i tym — mówi prezes Afeltowicz.

Z własną siecią

CLA dysponuje dobrze rozwiniętą siecią obsługi klientów. Ma w Polsce 130 placówek. Z jej usług można korzystać w 12 tys. placówek handlowych na terenie całego kraju. Należy do niej 12-15 proc. rynku sprzedaży ratalnej.

Artur Niewrzędowski