Ile zarabia polski kierowca?

KOMENTARZ, red. MIB
02-12-2015, 22:00

Według danych GUS w 2014 r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w sektorze transportowym wyniosło 3392,10 zł i było o 140,50 zł wyższe niż rok wcześniej. A ile zarabia kierowca ciężarówki?

O pensjach kierowców samochodów ciężarowych mówi się i pisze dużo. Wpływa na to zamieszanie, jakie wywołała kontrowersyjna niemiecka ustawa o płacy minimalnej (MiLoG), która weszła w życie 1 stycznia 2015 r. Dotyczy ona także polskich kierowców realizujących transport na terenie Niemiec, z wyłączeniem tranzytu, którego objęcie ustawą MiLoG zakwestionowała Komisja Europejska. Polska firma powinna płacić kierowcy na terenie Niemiec 8,5 euro za każdą godzinę pracy. Nietrudno policzyć, że w najbardziej pesymistycznym dla przedsiębiorcy wariancie koszty pracy wzrosłyby prawie dwukrotnie. Dlatego ustawa wzbudza w branży tyle kontrowersji.

Dane GUS o przeciętnym wynagrodzeniu w transporcie odnoszą się do zatrudnionych na umowę o pracę (nie tylko kierowców) i obejmują wynagrodzenie zasadnicze, premie, nagrody, dodatki stałe i przejściowe, godziny nadliczbowe, wynagrodzenia za czas urlopów, za przestoje płatne, zasiłki chorobowe i inne. Przeciętna płaca kierowcy ciężarówki jest wyższa niż 3392 zł brutto. GUS podaje podstawę wynagrodzenia. Pensja kierowcy zawiera zaś inne składniki, np. ryczałt i dietę. Jeśli zsumować wszystko, to wyjdzie kwotę sięgająca 4000-6000 zł.

W październiku 2015 r. zakończyły się pierwsze w Polsce kontrole firm transportowych i Niemiecki Urząd Celny potwierdził stanowisko OCRK, że w poczet niemieckiej pensji minimalnej można wliczyć ryczałt i dietę. Niemiecka ustawa o płacy minimalnej nadal jednak stanowi problem dla branży transportowej. Nawet niewielki wzrost kosztów negatywnie wpływa szczególnie na małe firmy transportowe, których na rynku jest najwięcej. Staramy się minimalizować to ryzyko poprzez prowadzenie jak najkorzystniejszej dla przedsiębiorców, a jednocześnie zgodnej z prawem ewidencji czasu pracy, jednak nie uciekniemy od konieczności systemowego rozwiązania tego problemu. © Ⓟ

BARTOSZ NAJMAN, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ, red. MIB

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Ile zarabia polski kierowca?