Inflacja sprzyja kradzieżom w sklepach

  • Justyna Klupa
opublikowano: 31-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Rosną ceny, a wraz z nimi zwiększa się liczba złodziei. Dlatego sklepy coraz częściej interesują się narzędziami i technikami zabezpieczania produktów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego liczba kradzieży rośnie
  • Która branża w najbliższych miesiącach jest na nie szczególnie narażona
  • Jakie działania w związku z kradzieżami podejmują sprzedawcy

Według prognoz inflacja ma osiągnąć w grudniu poziom 15 proc r/r. Jednak już teraz jej skutki odczuwają gospodarstwa domowe – aż 99 proc. dorosłych dostrzega wzrost cen, a 83 proc. zauważa, że w zdecydowany sposób zwiększyły się koszty nabycia towarów i usług – wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Wzrost cen wpływa nie tylko na zakupy Kowalskiego, ale odbija się negatywnie na sytuacji firm handlowych - i nie chodzi wyłącznie o rosnący koszt nabywania produktów. W ostatnim czasie sklepy odnotowują rosnącą w zawrotnym tempie liczbę kradzieży. Co ciekawe, w pierwszym półroczu 2022 r. było ich o niemal jedną trzecią więcej niż w analogicznym czasie ubiegłego roku. Złodzieje kradną zarówno mniej wartościowe, jak i najdroższe produkty i dobra.

– Inflacja bez wątpienia jest bardzo silnym stymulantem wzrostu strat powodowanych kradzieżą, a w związku z tym, że osiąga ona właśnie w Polsce swój szczytowy poziom, handlowcy mogą spodziewać się najsilniej wzmożonej aktywności nieuczciwych klientów. Zwłaszcza, gdy spojrzymy nieco bardziej długofalowo na najbliższą przyszłość i zakupowy boom podczas ostatniego kwartału roku, który może w znacznym stopniu podnieść statystyki kradzieży względem pierwszej połowy roku – komentuje Ewa Pytkowska, business unit director w Checkpoint Systems.

Warto dodać, że na produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości czy choćby elektronikę popyt w skali roku rozkłada się raczej równomiernie. Jeśli chodzi o odzież - zbliża się koniec sezonu letniego i w sklepach zaczynają się pojawiać kolekcje jesienno-zimowe, więc firmy z tej branży powinny w szczególnym stopniu pomyśleć o bezpieczeństwie towarów. Z badania CBOS wynika, że 90 proc. dorosłych spodziewa się w najbliższych miesiącach dalszego wzrostu cen, co może mieć wpływ na ich zakupowe decyzje.

– Warto założyć, że pewna część z nich może zamierzać stać się posiadaczami nowych towarów, niekoniecznie chcąc uiścić za nie zapłatę – podkreśla Ewa Pytkowska.

Badanie „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie” przeprowadzone we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems wykazuje, że aż 80 proc. sprzedawców detalicznych z sektora odzieżowego z całej Europy uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki. Tak może być również w nadchodzącym sezonie. Nic dziwnego, że firmy coraz chętniej spoglądają w stronę różnego typu narzędzi, metod i technik zabezpieczania produktów przed kradzieżami. Jednak sama technologia może okazać się niewystarczająca, dlatego przedsiębiorcy mogą rozważyć przygotowanie odpowiedniej strategii działania. Na rynku dostępne są specjalne programy takie jak np. Check&Secure. Obejmuje on m.in. rozmowy z przedstawicielami sklepów i sieci handlowych odnośnie planu wdrożenia systemu bezpieczeństwa, audyt, szkolenia pracowników, identyfikację zagrożeń, ustalenie procedur i dobór właściwych zabezpieczeń.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane