Informacja równie ważna jak paczka

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 09-04-2009, 00:00

Wartość polskiego handlu w Internecie rośnie z roku na rok w lawinowym tempie. Firmy kurierskie nie nadążają z dostarczaniem przesyłek.

Wartość polskiego handlu w Internecie rośnie z roku na rok w lawinowym tempie. Firmy kurierskie nie nadążają z dostarczaniem przesyłek.

W 2008 r. Polacy na zakupy on-line wydali ponad 11,01 mld zł, co oznacza wzrost o 36, 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Dostarczanie zakupów jest możliwe dzięki rozbudowanym sieciom połączeń firm kurierskich.

Coraz większa liczba osób, które decydują się na zakupy bez wychodzenia z domu sprawia, że konkurencja między kurierami rośnie. Sklepy internetowe skarżą się, że kurierzy nie nadążają z przesyłkami. Zaś kurierzy narzekają, że firmy próbują wysyłać uszkodzony sprzęt, a potem wymuszać na nich odszkodowanie.

— Największym problemem we współpracy z kurierami są ograniczone godziny ich dostaw oraz koszty świadczonych usług — twierdzi Piotr Jarosz, prezes Dotcom River, wydawcy portalu sklepy24. pl. oraz wyszukiwarki sklepów internetowych Kangoo. pl.

Sprawnie działający system informatyczny w firmie kurierskiej jest nieodzownym elementem strategii logistycznej. Zgranie w czasie i zorganizowanie połączeń między magazynem, sortownią, terminalami przeładunkowymi, centrami dystrybucyjnymi, a środkami transportu to nie lada sztuka. Gdyby nie skomplikowane systemy operacyjne, niejedna próba dostarczenia przesyłki mogłaby się zakończyć fiaskiem.

— Przykładem dobrego wykorzystania informatyki w branży kurierskiej jest firma DPD. Wdrożony tam system potrafi obsłużyć ponad 1,5 mln dokumentów w ciągu jednego dnia. Dzięki automatyzacji płatności oraz sprawnej integracji z systemem wewnętrznym do zarządzania przesyłek, możliwa jest obsługa ponad 18 mln paczek rocznie — mówi Paweł Przybylski z firmy IT. integro.

Już teraz za pomocą Internetu możemy oszacować przewidywany koszt wysłania paczki i czas jej podróży, wybrać środek transportu, a nawet nadać list przewozowy. Kiedy paczka zostanie już wysłana w drogę za pomocą programów zamieszczonych na stronach firm kurierskich, możemy z kolei pilnie śledzić każdy jej ruch.

Układanka, jaką jest e- -commerce, składa się z kilku elementów. Przede wszystkim potrzebny jest dostęp do technologii, po drugie — zaufanie klientów do tego typu zakupów, no i na koniec regulacje prawne, które wciąż są zbyt skromne i zbyt niejasne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu