Innowacyjne skrzydło A350-1000

MEJ
opublikowano: 2015-08-26 19:34

Do produkcji trafiło pierwsze skrzydło A350-1000 - największego z nowych Airbusów. Problemy ze swoim najnowszym KC-390 i zamówieniami ma największy konkurent eurokoncernu - brazylijski Embraer.

Airbus A350-1000 jest maszyną typu "supercruise"; jednym z największych samolotów dwusilnikowych na rynku lotniczym. Jego rozpiętość wynosi 64 m, przy długości kadłuba 73,8 m. Zabiera 350 pasażerów i 44 palety LD3. Zasięg maksymalny wynosi 14800 km.

Nowe skrzydło jest wytwarzane w zakładzie w Filton, niedaleko Bristolu w Wlk.Brytanii, gdzie produkowane są i inne komponenty samolotów koncernu, jak instalacja paliwowa i podwozie. Ma ono 32 metry długości i 6 metrów szerokości i jest największą konstrukcja kompozytową, jaka jest obecnie wytwarzana.

W stosunku do wcześniejszej wersji bazowej A350-900, skrzydło A350-100 jest w 90 proc. zmodyfikowane m.in. powiększono krawędź spływu dla uzyskania większej ładowności i zasięgu. Nowe skrzydło A350 XWB ma uczynić tę konstrukcję szybszą (prędkość podróżna wynosi 0,82 Macha), cichszą i bardziej wydajną, m.in. zastosowano mechanizm rozszerzenia krawędzi natarcia, przypominający nieco sloty oraz automatyczne klapy z systemem adaptacji zwiększające wydajność na niskich szybkościach.


Końcowy montaż pierwszego A350-1000 nastąpi w IV kw. 2015 roku, zaś oblot techniczny w I poł. 2016 roku. Dostawy zaczną się w II kw. 2017 roku, a pierwszym klientem, który otrzyma maszynę tej wersji, będzie linia Qatar Airways. Do 15 sierpnia br. Airbus sprzedał 774 samoloty A350, w tym 169 maszyn A350-1000.


Tymczasem mimo powracającej koniunktury na rynku lotniczym problemy ma konkurent Airbusa, brazylijski Embraer. Po lipcowej decyzji, odkładającej o dwa lata ze względu na przedłużający się cykl prób, wejście na rynek pierwszego wojskowego samolotu transportowego koncernu - KC-390, Delta Airlines wycofała się z zamówienia na 20 Embraerów E-190, zaś najnowsze maszyny z rodziny E-Jet E2, które maja wejść na rynek w 2018 roku, jak do tej pory interesują klientów głównie z USA (225 samolotów na 325 zamówionych).