Innowacyjność ma się opłacać

opublikowano: 04-03-2015, 00:00

XXII FORUM GOSPODARCZE W TORUNIU Pojęcie przytoczone w tytule robi w Polsce oszałamiającą karierę.

Innowacyjność stała się wytrychem otwierającym rządowe programy, ekonomiczne kongresy, filozoficzne debaty etc. Niestety, nie da się jej wprowadzić drogą ustawową czy zarządzeniem, chociaż władza podejmuje takie starania. Wyznaczenie innowacyjności roli lejtmotywu XXII Forum Gospodarczego w Toruniu samo w sobie nie było zatem oryginalne. Ciekawe było natomiast przypomnienie, że Unia Europejska przeznaczyła w perspektywie finansowej 2014–20 na wspieranie innowacyjności wielkie pieniądze. Dlatego sporo uwagi poświęcono przekazywaniu praktycznej wiedzy oraz wymianie doświadczeń, jak skutecznie podejść pod unijną kasę.

Dyskusja o innowacyjności w Polsce nie może uciec od sporu, kto jest odpowiedzialny za tak niski jej poziom. Również podczas forum naukowcy kierowali oskarżycielski palec w kierunku przedsiębiorców, którzy nie są zainteresowani wdrażaniem wynalazków. Biznes odbijał piłeczkę tezą, że to świat nauki, zdominowany przez pokolenie w podeszłym wieku, zasklepia się w oderwanych od życia badaniach i nie ma wizji wykorzystania własnego dorobku. Świadoma konieczności zbliżenia obu sfer jest władza, taki właśnie cel ma wchodząca w życie 25 maja nowelizacja ustawy o nauce.

Doświadczenia ze świata podpowiadają jednak, że biznes i naukę można zbliżyć wyłącznie mechanizmami rynkowymi. Niestety, polski system podatkowy nie tylko nie zachęca do wykładania pieniędzy na badania, lecz wręcz odstrasza. Wydatki mające przynieść korzyści w długim horyzoncie czasowym, na bieżąco… zwiększają przychód i powodują dodatkowy obowiązek podatkowy. Firm ledwie okrywających się krótką kołdrą finansową nie stać na taką specyficzną działalność charytatywną wobec fiskusa, więc jej nie prowadzą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK ZALEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu