Inteligentny system prowadzi lepiej

Najczęściej stosowane w Polsce rozwiązania z zakresu tzw. inteligentnych miast to systemy transportowe (ITS).

W ostatnich latach inteligentne systemy transportowe wprowadziło kilka miast. W Warszawie Zintegrowany System Zarządzania Ruchem działa od 2008 r., ale obejmuje tylko 72 skrzyżowania. Szczecin ma system od końca 2012 r. Pod koniec 2015 r. ITS uruchomiły Gdynia, Gdańsk i Sopot (Tristar), a w czerwcu także Białystok (system obejmuje tam miasto).

Od wprowadzenia ITS w Białymstoku tamtejszy Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich (ZDiIM) zanotował kilkuprocentową poprawę płynności ruchu drogowego. Czas przejazdu komunikacją miejską skrócił się o 9,74 proc., a prywatnymi pojazdami o 6,72 proc. Na światłach czeka się o ponad 20,14 proc. krócej. Dłużej natomiast kierowcy muszą czekać na wjazd do jednego z 16 obszarów, na jakie podzielono miasto.

— W ten sposób dużo łatwiej optymalizować ruch, niż gdybyśmy zarządzali całym miastem jak jednym obszarem — wyjaśnia Marzenna Dubowska, zastępca dyrektora ZDiIM. Przed wprowadzeniem systemu kierowca na światłach przy wjeździe do obszaru (np. na obwodnicę) czekał 20 sekund, a teraz może to być nawet dwa razy dłużej. Szybciej za to porusza się na terenie obszaru.

— Jesteśmy bardzo zadowoleni z systemu. Dzięki stałemu nadzorowi nad ruchem praktycznie wyeliminowaliśmy korki. Pojawiają się jedynie podczas robót drogowych lub ewentualnych wypadków i w godzinach szczytu. Usprawniliśmy też komunikację miejską, która jest traktowana priorytetowo przy zarządzaniu ruchem. Ponieważ kamery są umieszczone na wszystkich 120 skrzyżowaniach miasta, ułatwia to też pracę policji, która regularnie korzysta z nagrań z monitoringu.

Dzięki kamerom służby szybciej reagują na zdarzenia na ulicach. Spadła też liczba kierowców jeżdżących nieprzepisowo, zwłaszcza przejeżdżających na czerwonym świetle, a to głównie powodowało zatory na skrzyżowaniach. System dostarcza wielu informacji i jest na tyle rozbudowany, że na razie nie planujemy go rozszerzać, ale oczywiście nowe sygnalizacje pojawiające się w mieście będą do niego podłączane — opowiada Marzenna Dubowska.

W Gdańsku, Sopocie i Gdyni natomiast — jak informował portal Trójmiasto.pl pod koniec 2015 r. — wkrótce po uruchomieniu systemu Tristar czas podróży komunikacją miejską skrócił się o 6,5 proc., a samochodami o 5,5 proc. System skonstruowano tak, by priorytetowo traktował pojazdy komunikacji miejskiej. W Warszawie do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w ostatnich dwóch latach dołączono 29 skrzyżowań. W przyszłości ma objąć całe miasto, czyli około 700 skrzyżowań. Trwają związane z tym prace koncepcyjne. Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, system będzie rozbudowywany przy wykorzystaniu pieniędzy unijnych. Przy czym chodzi nie tylko o rozwój terytorialny, lecz także funkcjonalny — o nowe podsystemy.

O korzyściach płynących z wprowadzenia ITS pisze na swoich stronach internetowych Departament Transportu Stanów Zjednoczonych. Kilka lat temu stworzył bazę wiedzy o wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych w USA i innych krajach.

Okazuje się np., że w Españoli w stanie Nowy Meksyk dzięki ITS na drodze stanowej nr 68 liczba wypadków spadła o 27,5 proc. A w Fort Collins (Kolorado) czas podróży skrócił się aż o 36 proc. Są tam także przykłady rozwiązań, które mogą znaleźć zastosowanie w takich systemach. W stanie Virginia testowano np. system detekcji zwierząt. Wykorzystano do tego kabel emitujący sygnał radiowy — kiedy zwierzę wchodzi w pole elektromagnetyczne, uruchamia się sygnał alarmowy. Odnotowano 95-proc. skuteczność tego rozwiązania.

Dzięki temu można by zawiadamiać kierowców o zwierzętach wchodzących na drogę. To w tym stanie ważne, bo rocznie przeznacza 4 mln dolarów na usuwanie z dróg około 55 tys. martwych jeleni. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Inteligentny system prowadzi lepiej