Internet tylko pomaga kupić samochód

Krzysztof Kluska
19-01-2001, 00:00

Internet tylko pomaga kupić samochód

Samochód wjedzie wszędzie, nawet do sieci internetowej. Wirtualne sklepy i komisy samochodowe stają się coraz popularniejsze. Nawet duże koncerny z branży motoryzacyjnej zaczynają poważnie traktować ten kanał dystrybucji.

Na pytanie „z czym kojarzy ci się XXI wiek” wiele osób odpowie zapewne, że właśnie z samochodem i z komputerami. Wielu ludzi nie wyobraża sobie życia bez tych dwóch technicznych udogodnień. Handel dobrami konsumpcyjnymi za pomocą komputerów staje się zjawiskiem coraz powszechniejszym i należało się spodziewać, że prędzej czy później zacznie się sprzedaż samochodów poprzez sieć.

Jako informator

Obecnie w polskich zasobach internetowych można znaleźć kilka tysięcy stron, które dają możliwość zapoznania się z ofertą szeroko rozumianego rynku samochodowego. Niestety auta należą do tych dóbr, którymi najtrudniej się obraca w rzeczywistości wirtualnej. Wielu uważa, że Internet powinien być jedynie platformą pośredniczącą, a jednocześnie pozwalającą zapoznać się z maksymalnie długą listą ofert i kontaktów. Trudno sobie wyobrazić zakup samochodu, który widziało się jedynie na ekranie komputera i o którym przeczytało się tylko podstawowe dane techniczne. Auto powinno zostać sprawdzone zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym. Najrozsądniejsze wydają się więc typowe oferty komisów lub pośredników, którzy oprócz opisu samochodu pokazują jego zdjęcie, zapraszając zainteresowanych do obejrzenia pojazdu na miejscu.

Cała Europa

Dużym powodzeniem cieszą się strony zagranicznych komisów samochodowych, nadal duża jest popularność aut sprowadzanych z zagranicy. Dawniej osoba chcąca kupić samochód na przykład w Niemczech ryzykowała kilkudniową wyprawę bez gwarancji zakupu odpowiedniego samochodu. Obecnie dzięki Internetowi można nawet zarezerwować sobie jakiś model na kilka dni. Mimo że import aut używanych staje się coraz mniej opłacalny ze względu na wprowadzenie akcyzy na samochody przywożone z zagranicy, sam pomysł z reklamą internetową jest jak najbardziej trafiony. Na hasło Auto Handel wyszukiwarka internetowa znajduje około 4000 dokumentów. W większości są to właśnie ogłoszenia komisów sklepów z częściami i typowe oferty giełdowe.

Nie tylko auta

Jednak nie tylko samochody można „kupować” za pomocą Internetu. Duże zachodnie firmy związane z przemysłem motoryzacyjnym liczą na spore zyski z handlu za pośrednictwem sieci. Amerykańska firma Delphi Automotive System, produkująca części zamienne do samochodów, chce uruchomić internetowy sklep z około 10 tys. artykułów. Serwis ten będzie dostępny w sześciu językach, a co za tym idzie płacić będzie można również w sześciu walutach. I o ile w przypadku zakupu samochodu trzeba go po prostu obejrzeć, o tyle zakup nowych części do auta można zrealizować bez ich sprawdzania. Wydaje się jednak, że taka oferta przeznaczona jest raczej dla dużych hurtowych odbiorców niż dla klientów indywidualnych.

Sieciowa rzeczywistość

Patrząc na rozwój Internetu, jako najszybszego obecnie medium przekazywania informacji, należało się spodziewać, że i branża motoryzacyjna zostanie włączona do sieci. Na razie nie słychać jeszcze o wielkich wpadkach związanych z handlem samochodami za pomocą tego medium. Należy jednak pamiętać, że korzystając z sieci komputerowej przy poszukiwaniach samochodu, nie wolno dokonywać jakichkolwiek transakcji finansowych. W Polsce zakupy internetowe nie cieszą się zbyt dużą popularnością właśnie z uwagi na duże ryzyko tych transakcji. W przypadku motoryzacji należy traktować Internet jedynie jako bardzo bogate źródło informacji. Można tam, oprócz ofert kupna i sprzedaży, znaleźć wiele dodatkowych wiadomości, na przykład o możliwości ulepszania i napraw samochodów. Auto jest jednak tym dobrem konsumpcyjnym, które należy kupować w bardziej tradycyjny sposób. Jednak odpowiedniego dla siebie pojazdu warto szukać właśnie przez Internet.

Krzysztof Kluska

k.kluska@pb.pl tel. (22) 611-62-67

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Kluska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Internet tylko pomaga kupić samochód