ISPA pożyczy 680 mln zł na autostrady
W tym roku na rozbudowę i modernizację transportu w ramach funduszu ISPA Polska może liczyć na 170 mln EUR (680 mln zł).
Do tej pory strona polska przedstawiła w Brukseli trzy wnioski, dotyczące dofinansowania. Pierwszy z nich, dotyczący budowy odcinka autostrady koło Opola, został już zaakceptowany. W zasadzie jest już zielone światło dla potencjalnych wykonawców 20-km odcinka autostrady A-4 Kleszczów-Sośnica.
Nieoficjalnie wiadomo, że uczestnictwem w konkursie jest zainteresowanych około 30 firm. Trudno jednak powiedzieć, kiedy konkurs zostanie oficjalnie ogłoszony i rozstrzygnięty. Zarządzająca projektem Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych spodziewa się, że wysokość całego grantu na budowę odcinka Kleszczów-Sośnica powinna wynieść co najmniej 77 mln EUR (336 mln zł). W przyszłym roku ma to być 21 mln EUR (84 mln zł), a w 2002 r. — 45 mln EUR (180 mln zł). Pozostałe dwa projekty, przewidujące tym razem modernizację dwóch linii kolejowych, są jeszcze w fazie konsultacji.
— Dzisiaj też wysyłamy do Brukseli pierwszy tzw. wniosek wzmocnieniowy, dotyczący wyłącznie modernizacji drogi nr 717 Sochaczew—Grójec — mówi Stanisław Gorgol z Departamentu Finansów i Analizy Ekonomicznej Ministerstwa Gospodarki.
Aby dostosować się do europejskich norm jakości dróg, Polska będzie potrzebować od 50 do 100 mld EUR (200-400 mld zł). Według przedstawicieli Komisji Europejskiej, samo zbudowanie czterech przebiegających przez Polskę dróg o znaczeniu europejskim pochłonie 20 mld EUR (80 mld zł). Unia jest gotowa przeznaczyć na ten cel 30 proc. niezbędnych środków w ciągu 15 lat. Tyle samo sfinansowałyby kredyty EBOiR i EBI. Resztę muszą wyłożyć Polacy.