Jak budować wizerunek eksperta

Justyna Klupa
opublikowano: 2025-05-28 20:00

Postrzeganie przedsiębiorcy jako eksperta buduje zaufanie i zwiększa widoczność marki. Kluczem do sukcesu jest świadoma strategia PR, a nie przypadkowe działania.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co zrobić, żeby zbudować wizerunek eksperta?
  • Dlaczego warto zbudować wizerunek eksperta?
  • Co może utrudniać budowę wizerunku eksperta?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Konkurencja w każdej branży rośnie. Aby wyprzedzić konkurencję, warto wyróżnić się na tle innych przedsiębiorców. Jednym z najskuteczniejszych sposobów, aby wyeksponować obecność swojej marki na rynku, jest zbudowanie wizerunku eksperta. Postrzeganie przedsiębiorcy jako specjalisty w danej dziedzinie otwiera mu drzwi do nowych możliwości zawodowych.

- Budowanie wizerunku eksperta to dziś jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie swojej widoczności, zaufania odbiorców oraz realnego wpływu na decyzje rynkowe – zarówno w kontekście B2B, jak i B2C. Podejmując właściwe działania, tworzymy obraz nie tylko osoby kompetentnej, ale przede wszystkim rozpoznawalnej, spójnej, wiarygodnej i autentycznej. Kogoś, kogo głos jest słuchany, a opinia cytowana – w mediach, w branży i wśród klientów - mówi Katarzyna Dworzyńska, właścicielka agencji PR Calling.

Jak dodaje, przedsiębiorcy i liderzy, którzy konsekwentnie dzielą się wiedzą i prezentują swoje przemyślenia w sposób świadomy i strategiczny, znacznie częściej są zapraszani do projektów, współpracy czy wystąpień. Potwierdzają to wyniki badań. Według raportu LinkedIn-Edelman Thought Leadership Impact Study aż 65 proc. decydentów biznesowych przyznaje, że tego typu treści – o charakterze przywództwa myśli – znacząco poprawiły postrzeganie przedsiębiorców, którzy je publikowali.

Jak osiągnąć cel

Przedsiębiorcy, którzy chcą być uznawani za ekspertów, muszą być świadomi, że tworzenie takiego wizerunku jest niekończącym się procesem. Wymaga nieustannego śledzenia trendów rynkowych i bycia na bieżąco z nowinkami z branży. Żeby zyskać wizerunek eksperta, nie wystarczy publikować materiałów w social mediach. Istotne są działania online, jak i offline.

- Gdy myślimy o budowaniu marki eksperta, warto uwzględnić trzy obszary. Pierwszy to obecność w wybranych social mediach, takich jak LinkedIn czy Instagram. Wybierając serwis, warto uwzględnić to, gdzie jest nasza grupa docelowa oraz to, na jakiej platformie lubimy przebywać. Dobrze jest też poznać sposób komunikacji w danym serwisie. Drugim obszarem jest pisanie artykułów i komentarzy eksperckich, np. na blogu i w mediach – prasie, radiu lub TV. Te działania bardzo podbijają wizerunek eksperta i wzmacniają wiarygodność oraz autorytet marki. Komentując bieżące wydarzenia z branży, przygotowując artykuły, które wymagają większego wysiłku i wiedzy eksperckiej, pokazujemy, że jesteśmy kompetentni. Trzecim obszarem są wystąpienia na konferencjach, które dodają wiarygodności naszej marce i budują zaufanie – uważa Danuta Rolinger-Bednarska, właścicielka butikowej agencji Rolinger PR.

Trzeba mieć świadomość, że tworzenie wizerunku eksperta wymaga dobrego przygotowania – w tym poznania swojej grupy docelowej i konkurencji.

- Pomoże nam to zweryfikować istotność i prawdziwość naszych głównych przekazów. Istotne jest też wybranie niszy i znalezienie swojego wyróżnika, który będzie budował naszą rozpoznawalność. Całość powinna być zebrana w spójnej strategii, zawierającej m.in. narzędzia dopasowane do grupy docelowej. Warto pamiętać o regularności i konsekwencji oraz określić sobie mierniki sukcesu, czyli tzw. KPI – twierdzi Paweł Sobczak, opiekun klienta w inPlus Media.

O czym pamiętać

Warto pamiętać o tym, że od ilości publikacji ważniejsza jest ich jakość. Jak mówi Paweł Sobczak, w tej sytuacji sprawdza się powiedzenie "czasami mniej znaczy więcej".

- Każda wypowiedź buduje lub osłabia naszą reputację. Ekspert to nie ktoś, kto zawsze ma rację – ale ktoś, kto myśli, analizuje i dzieli się wiedzą, pamiętając o dłuższej perspektywie. Z mojego doświadczenia wynika, że największą siłę mają liderzy, którzy nie tylko pokazują sukcesy, ale też kulisy pracy, wnioski z błędów i przemyślane opinie – bo to właśnie szczerość i spójność budują zaufanie na lata – uważa Katarzyna Dworzyńska.

Wyzwaniem może być wspomniana otwartość oraz chęć dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi. Danuta Rolinger-Bednarska zwraca uwagę, że przeszkodą w budowaniu wizerunku eksperta bywa dla przedsiębiorców ich skromność.

- Wydaje nam się, że nie wypada się chwalić, mówić o swoich osiągnięciach. Tylko kto chciałby położyć się na stole operacyjnym u chirurga, który mówi o sobie, że mu się udało, że jest całkiem dobrym lekarzem i postara się przeprowadzić operację najlepiej jak potrafi? Podejrzewam, że nikt. Dlatego obok technicznych aspektów budowania marki eksperta ważne są elementy komunikacyjne – to, jak o sobie mówimy i jak prezentujemy swoje kompetencje – mówi właścicielka agencji Rolinger PR.