Od 13 kwietnia w japońskiej Osace trwa Expo – największe na świecie i najbardziej prestiżowe wydarzenie wystawiennicze łączące wątki gospodarcze, kulturalne i turystyczne. Półroczne wystawy światowe przyciągają cały gospodarczy świat. W tegorocznej edycji swój potencjał pokazuje 161 krajów i 9 organizacji międzynarodowych. Wśród wystawców jest również Polska.
– Udział Polski w Expo 2025 w Osace to dla nas nie tylko zaszczyt, ale i strategiczna szansa. To globalna platforma, na której prezentujemy nasz potencjał gospodarczy, naukowy i kulturowy – od muzyki Chopina po innowacje w kluczowych sektorach. Hasło „Dziedzictwo, które napędza przyszłość” odzwierciedla naszą ambicję: pokazać światu nowoczesną Polskę opartą na wartościach, wiedzy i partnerstwie. Expo to przestrzeń, w której budujemy relacje, nawiązujemy realne kontakty biznesowe i wzmacniamy obecność Polski na arenie międzynarodowej – mówił Jacek Tomczak, komisarz generalny sekcji polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka.
Program dla firm
Odpowiadająca za udział naszego kraju w Expo Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przygotowała z myślą o polskich firmach program gospodarczy. Składa się on z różnych narzędzi, które ułatwiają przedsiębiorcom możliwość promowania swoich biznesów. Warto dodać, że planowane wsparcie skupia się na branżach, które zostały zdefiniowane jako te o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za najbardziej priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią. Chodzi o sektory: medyczny i farmaceutyczny, kosmetyczny, IT/Fintech, zielonych technologii (w tym wodorowy), rolno-spożywczy (w tym agriTech) oraz gamingowy. Przed Expo odbyły się webinaria branżowe poświęcone tym branżom – ich celem było przygotowanie przedsiębiorców do wystawy światowej i wejścia na japoński rynek.
Jednym z narzędzi promocji są fora gospodarcze. 20 maja podczas Expo odbyło się Polsko-Japońskie Forum Eksportowe. Uczestniczyło w nim ok. 300 przedstawicieli firm, które mają w planach znalezienie kontrahentów na nowych rynkach. Forum miało wysoką rangę – towarzyszyły mu wizyty przedstawicieli rządów obu krajów.
– Forum Eksportowe w ramach Expo 2025 to dla Polski wyjątkowa okazja do pogłębiania relacji z Japonią – jednym z naszych najważniejszych partnerów gospodarczych w Azji. To przestrzeń, gdzie polskie firmy mogą bezpośrednio nawiązywać kontakty, budować zaufanie i prezentować swoje innowacyjne rozwiązania. Polskę i Japonię łączy etyka pracy, zaangażowanie i wspólna wizja zrównoważonego rozwoju. Wierzymy, że to forum przyczyni się do tworzenia trwałych partnerstw opartych nie tylko na produktach, ale na wspólnych wartościach i długoterminowej współpracy – mówił Michał Jaros, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Tu poznasz kontrahenta
Podczas forum przedsiębiorcy obejrzeli prezentacje na temat stanu relacji gospodarczych Polska–Japonia oraz uczestniczyli m.in. w branżowych panelach dyskusyjnych oraz spotkaniach B2B.
- W marcu byliśmy na branżowych targach w Tokio, a teraz przyjechaliśmy do Osaki. Przedstawiamy nasze produkty, a zależy nam na znalezieniu dystrybutora na rynek japoński. Do tej pory nasza firma obecna była głównie w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Teraz czas na rynki azjatyckie. Japoński rynek jest bardzo duży – nie musimy zdobywać go całego, wystarczy nam kawałek tego tortu. Mamy też świadomość, że tutaj jest inny rodzaj klienta i duże oczekiwania dotyczące ekologicznych produktów. W Japonii dobrze sprzedają się produkty w mniejszych opakowaniach. Trzeba dostosować się do tutejszych zasad sprzedaży, dlatego szukamy dystrybutora, który może nam w tym pomóc. Forum to do tego odpowiednie miejsce – uważa Paweł Wojnicz, export menedżer z PolBioEco, firmy z branży rolno-spożywczej.
Podobnym wydarzeniem, które może zbliżyć przedsiębiorców z obu krajów, będzie Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne planowane na 30 września. Przedsiębiorcy znów będą mogli liczyć na misje gospodarcze do Japonii oraz bezpośrednie spotkania B2B. Ważnym wydarzeniem będzie także Narodowy Dzień Polski (1 października).
Stoiska narodowe
Kolejnym narzędziem promocyjnym są polskie stoiska narodowe organizowane na różnych międzynarodowych targach odbywających się w Japonii. Mają one na celu wzmocnienie marek produktowych polskich firm. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na skorzystanie ze stoiska, mogli zorganizować w nim spotkania z potencjalnymi kontrahentami i promować swoje produkty. Organizację tego typu stoisk zaplanowały PAIH, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Oferta kierowana jest głównie do firm z branż określonych jako priorytetowe.
W programie promocji Polski podczas Expo znalazło się łącznie ponad 100 wydarzeń – od konferencji, przez debaty po warsztaty i projekty badawcze. Są one organizowane we współpracy z około setką instytucji partnerskich, w tym Narodową Agencją Wymiany Akademickiej, Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych i Polską Organizacją Turystyczną.
Główną areną prezentacji potencjału gospodarczego naszego kraju jest futurystyczny Pawilon Polski o powierzchni blisko 1 tys. m kw. Jego charakterystyczna drewniana fasada inspirowana jest tradycyjną techniką łączenia drewna. Stanowi ukłon zarówno w stronę dziedzictwa zarówno japońskiego, jak i polskiego rzemiosła budowlanego. Od otwarcia 13 kwietnia Pawilon Polski cieszy się olbrzymią popularnością – jest jednym z najczęściej odwiedzanych podczas Expo.