Jak kontrolować finanse w start-upie

30-08-2017, 22:00

Przygotowanie budżetu to jedno z kluczowych działań determinujących rozwój i sukces początkującej firmy.

Zestawienie kosztów i przychodów przedsiębiorstwa pozwala na podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących jej działalności i rozwoju, a także na określenie, czy jej prowadzenie jest opłacalne. To z pozoru proste zadanie potrafi przysporzyć młodym biznesmenom wiele kłopotów.

— Wyznaczając sobie cele budżetu, powinniśmy uwzględnić zarówno perspektywę firmy, jak i jej klientów. Dla nas jako właścicieli przedsiębiorstwa istotna powinna być oczywiście maksymalizacja zysków i wartości naszej działalności, ale też optymalizacja kosztów oraz poszukiwanie nowych źródeł przychodów. Biorąc pod uwagę perspektywę klientów, musimy natomiast uwzględnić w budżecie obszary, które wspomogą kreowanie silnej i rozpoznawalnej marki naszego przedsiębiorstwa, rozwój i wzrost atrakcyjności oferty oraz budowanie trwałej relacji z klientami — mówi Wojciech Kryński, współwłaściciel Ground Frost.

Co zatem warto uwzględnić przy planowaniu wydatków na najbliższy rok? Na liście z pewnością powinny się znaleźć wszelkie opłaty związane z prowadzeniem biura, kolejny obszar to koszty za założenie i utrzymanie firmowej strony www. Ważnym elementem są również wydatki na działania marketingowe, które są kluczowe zwłaszcza na początku działalności naszej firmy. Tutaj należy wziąć pod uwagę stworzenie identyfikacji wizualnej, materiałów brandingowych czy intensywne działania reklamowe.

W końcu, do kosztów powinniśmy dodać wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na etacie, jak i osób działających na podstawie umowy-zlecenia lub umowy o dzieło. Przy planowaniu budżetu należy również oszacować ogólny plan przychodów firmy. Aby to zrobić, warto przeprowadzić dokładną analizę rynku, sprecyzować grupę docelową, określić ceny oferowanej usługi czy produktu oraz kanały i strukturę sprzedaży.

— Zwłaszcza na początku działalności warto rozważyć inwestycję w zatrudnienie dobrego księgowego bądź zaangażowanie firmy zewnętrznej, która wspomoże nas w opracowaniu budżetu i umiejętnym zarządzaniu firmowymi finansami oraz optymalizacji kosztów. Jest to szczególnie istotne w momencie, kiedy nie czujemy się na siłach i nie mamy kompetencji i przygotowania merytorycznego do tego, by okiełznać finanse swojego start-upu — podsumowuje Wojciech Kryński.

Warto pamiętać, że budżet nie powinien być celem samym w sobie, ale narzędziem, które umożliwi realizację ambitnych planów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jak kontrolować finanse w start-upie