Jak MŚP radzą sobie z cyberochroną

Iwona JackowskaIwona Jackowska
opublikowano: 2021-05-23 20:00

W małych i średnich firmach procedury bezpieczeństwa IT nie zawsze znajdują przychylność pracowników – wynika z badania Cisco.

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) lepiej niż duże radzą sobie ze wsparciem rozwoju biznesu poprzez zapewnienie jego cyberbezpieczeństwa. Być może jest to efekt mniej złożonych wewnętrznych procedur i tego, że pracownicy od razu wiedzą, komu zgłosić dany problem IT, przez co szybciej udaje się go rozwiązać. Tak widzą to w firmie Cisco, która przeprowadziła badanie „2021 Security Outcomes Study”.

Na pytanie zadanie podmiotom z sektora MŚP, w jakich aspektach ekosystemu cyberbezpieczeństwa udaje im się odnieść sukces, najwięcej respondentów wskazało na zdolność zachowania zgodności z regulacjami (47 proc. odpowiedzi), bezpieczny rozwój biznesu (44 proc.) i zyskanie zaufania kadry kierowniczej (44 proc.). Najtrudniej natomiast jest im ograniczyć nieplanowane zadania (34 proc.) oraz zaskarbić sobie przychylność pracowników (36 proc.).

– Procedury z zakresu bezpieczeństwa mogą być niekiedy odbierane przez pracowników jako dodatkowe, kłopotliwe zadanie. Aktualizacje systemu zabierają czas, podobnie jak robienie backupu czy logowanie dwuetapowe. Zadaniem ekspertów IT jest stworzenie przyjaznego środowiska, w którym zespoły będą sprawnie wykonywać swoje obowiązki, ale też zwiększanie świadomości co do skutków cyberataków – mówi Artur Czerwiński, dyrektor techniczny w Cisco Polska.

Według uczestników badania do współpracy z zespołami IT może zachęcić pracowników firm MŚP: proaktywne aktualizowanie infrastruktury IT, efektywne wykorzystanie automatyzacji, zapewnienie odpowiedniego budżetu na te cele (co jednak nie jest łatwe) i zrozumienie znaczenia cyberochrony. Eksperci Cisco podkreślają, że bezpieczeństwo jest ważne dla każdej firmy, niezależnie od jej rozmiaru. Przestępcy nie biorą za cel ataków jedynie największych graczy na rynku.