Jak poprawić relacje z inwestorami

Kamil Zatoński
12-06-2015, 17:53

Gdzie dwóch Polaków, tam czasem trzy zdania, ale co do jednego specjaliści IR są zgodni: trzymając się kilku podstawowych zasad można w łatwy sposób poprawić relacje z inwestorami.

Połowa spółek giełdowych nie podejmuje aktywności z obszaru relacji inwestorskich wobec inwestorów indywidualnych, a tylko część z nich przygotowuje plan działań – wynika z raportu „Relacje inwestorskie w praktyce”, zrealizowanego na zlecenie Ministerstwa Skarbu Państwa. W tych przypadkach relacje trzeba nie tyle poprawiać, ale w ogóle budować od nowa.

Eksperci, pracujący na co dzień ze spółkami (zarówno dużymi, jak i tym mniejszymi) oraz inwestorami i mediami przepis na nawiązanie i umocnienie kontaktów mają dość klarowny, choć różnią się w szczegółach realizacji.

Wojciech Iwaniuk, szef działu relacji inwestorskich w InnerValue, 

1. Regularne i otwarte spotkania. Organizowanie spotkań po wynikach lub w momencie osiągnięcia kolejnych kamieni milowych w rozwoju spółki buduje silne relacje z inwestorami. Wydarzenie może być otwarte dla inwestorów indywidualnych np. poprzez jego streaming lub zamieszczenie nagrania z niego w Internecie. 

2. Historia inwestycyjna. Składanie realistycznych obietnic i ich realizacja – nic tak nie buduje więzi z inwestorami jak dotrzymanie danego słowa. Spółki, które w ten sposób budują swój wizerunek w ramach  premii wyceniane są po zapowiedziach zarządów, a nie historycznych wynikach.

3. Aktywny kontakt z mediami – spółki, które są obecne w mediach są chętniej wybierane przez inwestorów indywidualnych, ponieważ mają oni za  ich pośrednictwem częstszy kontakt ze spółką, a co za tym idzie mają jej  pełniejszy obraz. 

4. Edukacja inwestorska. Inwestorów interesują nie tylko wyniki finansowe. Chcą otrzymać syntetyczne i łatwe do zrozumienia informacje na temat produktu spółki, rynku działalności czy głównych klientów i konkurentów. Inwestorzy lubią „dotknąć” produktu firmy, w którą inwestują.

5. Efektywna informacja. Inwestorzy nie są fizycznie częścią spółki i w momencie, gdy nie podaje ona żadnych informacji narastają obawy o jej kondycję. Spółki często wpadają w pułapkę nie podawania informacji, bo uważają je za oczywiste i mało istotne, a inwestorzy mogą być innego zdania.

Porady innych ekspertów znajdziesz w numerze czwartym Zeszytów IR - poradnika, przygotowanego przez "PB" we współpracy z Ministerstwem Skarbu Państwa. Wejdź na www.pb.pl/zeszyty-ir

W numerze piątym także o relacjach inwestorskich w czasie ofert publicznych oraz o nowych kanałach komunikacji z inwestorami - mediach społecznościowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Jak poprawić relacje z inwestorami