Jego idea zrodziła się z potrzeby propagowania etycznego wymiaru prowadzenia działalności gospodarczej, wymiany doświadczeń i chęci zintegrowania polskiej kadry zarządzającej. Naszym głównym celem jest upowszechnienie kreatywnych, przedsiębiorczych postaw wśród menedżerów. Laureatów wyłanialiśmy w kilku etapach.
W pierwszym na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego wytypowaliśmy tych, którzy nieprzerwanie od 2010 r. pełnią funkcję prezesa. Następnie sprawdziliśmy dostępne dane finansowe z lat 2011 i 2010 dotyczące tej grupy przedsiębiorstw.
Wybraliśmy te, które wykazały wzrost wartości przychodu ze sprzedaży i zysku, terminowo składają sprawozdania finansowe i w swojej historii nie mają negatywnych zdarzeń prawnych, rozumianych jako wnioski o upadłość czy likwidację.
W trzecim etapie przyznaliśmy punkty za dynamikę wzrostu sprzedaży i zysku. W rezultacie otrzymaliśmy listę „500 Menedżerów 2012” piastujących kluczowe stanowiska w firmach, uszeregowaną według średniej ważonej dynamiki wzrostu przychodu ze sprzedaży i zysku.
Wartością dodaną rankingu jest wyodrębnienie i podział menedżerów na podgrupy w kategoriach prezesów w firmach z rocznym przychodem ze sprzedaży w 2011 r. od 1 do 10 mln zł, od 10 do 50 mln zł, od 50 do 100 mln zł i ponad 100 mln zł. Poza tym w osobnej kategorii zestawiliśmy firmy, których obrót nie przekroczył 1 mln zł, co pozwoliło nagrodzić menedżerów najmniejszych przedsiębiorstw w Polsce.
Kryteria
Menedżerowie sklasyfikowani w rankingu „500 Menedżerów 2012” i ich firmy muszą spełniać następujące warunki:
- minimum dwuletni staż na stanowisku dyrektora/prezesa,
- wzrost wartości sprzedaży zarządzanej firmy w latach 2010-11,
- wzrost zysku firmy w latach 2010-11,
- dodatni wynik finansowy firmy,
- nieposzlakowana opinia firmy i jej dobra kondycja finansowa,
- brak w historii firmy negatywnych zdarzeń prawnych: wniosków o upadłość czy likwidację,
- działanie firmy od minimum trzech lat.
Przy ocenie kandydatów w poszczególnych kategoriach wzięto pod uwagę: wzrost sprzedaży w latach 2010-11 (waga 50 proc.), wzrost zysku w latach 2010-11 (waga 50 proc.).