Jak ruszyć z własną firmą

opublikowano: 17-10-2019, 22:00

Zanim otworzymy działalność, trzeba pamiętać o kilku działaniach, które zmniejszą ryzyko tego, że po roku nasz biznes okaże się plajtą.

Założenie działalności nigdy nie było prostsze niż obecnie. Niestety, wciąż wiele firm bankrutuje już po roku albo kilku latach od startu. Zdaniem Dmitriya Akulova, prezesa PerfOps, start- -upu z sektora IT, który rozpoczął działalność w 2016 r. w Krakowie, przygoda z biznesem nie musi mieć takiego finału.

— Wiele uchybień można wyeliminować już na etapie planowania firmy — podkreśla Dmitriy Akulov.

I podaje kilka wskazówek, które niektórym osobom mogą wydać się oczywiste, co nie zmienia tego, że trzeba o nich pamiętać. Jego zdaniem kluczowe jest, żeby przed rejestracją i założeniem firmy zastanowić się nie tylko nad tym, co dokładnie chcemy osiągnąć, ale z kim chcielibyśmy nasze plany realizować.

— Innymi słowy warto pokusić się o zrobienie listy potencjalnych partnerów biznesowych, a także firm, którym chcielibyśmy oferować nasze rozwiązania. Musimy ponadto stworzyć biznesplan, czyli strategię rozwoju firmy, a w nim odpowiedzieć sobie na pytania: po co chcemy ją założyć, na czym będziemy zarabiać i jak pozyskać pierwszych klientów. Warto też zorientować się, jakie konkretne usługi i rozwiązania możemy im zaproponować — mówi Dmitriy Akulov.

Do tego konieczne będzie sporządzenie listy kosztów, źródeł finansowania i kanałów sprzedaży. Ponadto zamiast się łudzić, że nasze rozwiązania są jedyne w swoim rodzaju, dzięki czemu nikt nam nie przeszkodzi w walce o klienta, trzeba zrobić dobre rozpoznanie w tym zakresie.

— W dzisiejszych czasach prawie każdy ma konkurencję. Nawet jeśli nie objawiła się ona na początku naszej działalności, to może zaoferować konkurencyjne dla nas rozwiązania na przykład w kilka miesięcy po starcie działalności. Dlatego niezwykle ważną rzeczą jest baczne przyglądanie się temu, jak wygląda rynek i co oferują podmioty z pokrewnym asortymentem usług — podkreśla Dmitriy Akulov.

Nie można zapominać o tym, że to klient jest naszym panem.

— Za każdym razem, kiedy wraca do nas z uwagami, trzeba wykazać się pokorą i wyciągnąć wnioski — radzi Dmitriy Akulov.

Kolejna sprawa to docenianie pracowników — w końcu to dzięki ich działaniom firmy odnoszą sukces. Brak uznania, także w postaci sensownej gratyfikacji i problemy w komunikacji z kadrą mogą sprawić, że nasi ludzie odpłyną do konkurencji lub założą swój biznes oparty na podobnym pomyśle. Żadna firma nie może też zapomnieć o zadbaniu o wizerunek swojej marki — i to od samego początku.

— Warto też docenić siłę marketingu i social mediów. Dobrym pomysłem jest dzisiaj na przykład założenie bloga firmowego. Ale poza tym trzeba pamiętać, że nasza firma musi mieć profil wszędzie tam, gdzie obecni są jej klienci — mówi Dmitriy Akulov.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu