Założenie działalności nigdy nie było prostsze niż obecnie. Niestety, wciąż wiele firm bankrutuje już po roku albo kilku latach od startu. Zdaniem Dmitriya Akulova, prezesa PerfOps, start- -upu z sektora IT, który rozpoczął działalność w 2016 r. w Krakowie, przygoda z biznesem nie musi mieć takiego finału.
— Wiele uchybień można wyeliminować już na etapie planowania firmy — podkreśla Dmitriy Akulov.
I podaje kilka wskazówek, które niektórym osobom mogą wydać się oczywiste, co nie zmienia tego, że trzeba o nich pamiętać. Jego zdaniem kluczowe jest, żeby przed rejestracją i założeniem firmy zastanowić się nie tylko nad tym, co dokładnie chcemy osiągnąć, ale z kim chcielibyśmy nasze plany realizować.
— Innymi słowy warto pokusić się o zrobienie listy potencjalnych partnerów biznesowych, a także firm, którym chcielibyśmy oferować nasze rozwiązania. Musimy ponadto stworzyć biznesplan, czyli strategię rozwoju firmy, a w nim odpowiedzieć sobie na pytania: po co chcemy ją założyć, na czym będziemy zarabiać i jak pozyskać pierwszych klientów. Warto też zorientować się, jakie konkretne usługi i rozwiązania możemy im zaproponować — mówi Dmitriy Akulov.
Do tego konieczne będzie sporządzenie listy kosztów, źródeł finansowania i kanałów sprzedaży. Ponadto zamiast się łudzić, że nasze rozwiązania są jedyne w swoim rodzaju, dzięki czemu nikt nam nie przeszkodzi w walce o klienta, trzeba zrobić dobre rozpoznanie w tym zakresie.
— W dzisiejszych czasach prawie każdy ma konkurencję. Nawet jeśli nie objawiła się ona na początku naszej działalności, to może zaoferować konkurencyjne dla nas rozwiązania na przykład w kilka miesięcy po starcie działalności. Dlatego niezwykle ważną rzeczą jest baczne przyglądanie się temu, jak wygląda rynek i co oferują podmioty z pokrewnym asortymentem usług — podkreśla Dmitriy Akulov.
Nie można zapominać o tym, że to klient jest naszym panem.
— Za każdym razem, kiedy wraca do nas z uwagami, trzeba wykazać się pokorą i wyciągnąć wnioski — radzi Dmitriy Akulov.
Kolejna sprawa to docenianie pracowników — w końcu to dzięki ich działaniom firmy odnoszą sukces. Brak uznania, także w postaci sensownej gratyfikacji i problemy w komunikacji z kadrą mogą sprawić, że nasi ludzie odpłyną do konkurencji lub założą swój biznes oparty na podobnym pomyśle. Żadna firma nie może też zapomnieć o zadbaniu o wizerunek swojej marki — i to od samego początku.
— Warto też docenić siłę marketingu i social mediów. Dobrym pomysłem jest dzisiaj na przykład założenie bloga firmowego. Ale poza tym trzeba pamiętać, że nasza firma musi mieć profil wszędzie tam, gdzie obecni są jej klienci — mówi Dmitriy Akulov.