Jak się robi udane pudełko? Długo się robi!

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 11-06-2007, 00:00

Idealnej instrukcji, jak projektować opakowanie pod wybranych klientów, nie ma. Ale jest kilka metod, jak robić to profesjonalnie.

Projektowanie Polacy nie muszą się wstydzić opakowań, choć wiele się muszą jeszcze nauczyć

Idealnej instrukcji, jak projektować opakowanie pod wybranych klientów, nie ma. Ale jest kilka metod, jak robić to profesjonalnie.

Są malutkie i gigantyczne, okrągłe, obłe i kanciaste. Niebieskie, białe i różowe. Z plastiku, kartonu, metalu, skóry i innych tworzyw. Wydaje się, że jedynym ograniczeniem jest brak ograniczeń. A jednak nic bardziej mylnego.

Jesteśmy w tyle

W branży nazywa się to kulturą opakowania. W porównaniu np. z Włochami, Szwajcarią czy Wielką Brytanią, w Polsce jest ona na niskim poziomie.

— Nie wykorzystujemy możliwości materiału. W przeciwieństwie do rynku japońskiego, gdzie w packagingu stosuje się różne rodzaje papieru, najczęściej używamy zwykłego papieru kredowanego — mówi Michał Łojewski, dyrektor kreatywny White Cat Studio.

Naszym firmom brakuje też odwagi w stawianiu na projekty innowacyjne, wymagające dłuższych i bardziej żmudnych przygotowań, np. wstępnych analiz i badań sondażowych. Jednym z powodów jest to, że nasz rynek opakowań tak naprawdę dopiero raczkuje.

— Nie mamy też rozwiniętej tradycji typograficznej — dodaje Michał Łojewski.

Czas to pieniądz

Ile czasu potrzeba na zaprojektowanie opakowania?

— Nikon bardzo szybko zaakceptował nasz pomysł na etui do aparatu fotograficznego. Później dopracowywaliśmy szczegóły. Trwało to około dwóch miesięcy — opowiada Marcin Paprocki, projektant z agencji Paprocki & Brzozowski.

A ile powinno to trwać?

— Na stworzenie takiego opakowania, które naprawdę może rzucić na kolana, potrzeba nawet dwóch lat. Tyle trwało wykreowanie opakowania nowego piwa Carlsberg przez duńskie studio E-Types — przyznaje Michał Łojewski.

Na Zachodzie projektowanie opakowań jest bardzo złożonym procesem wymagającym czasu i pogłębionej pracy koncepcyjnej, za którą trzeba zapłacić. Proces ten zasadza się na bardzo ścisłej współpracy klienta ze studiem. U nas najczęściej ogranicza się do organizacji przetargu.

Nasze też piękne

Na świecie coraz widoczniejsze jest także dążenie do maksymalnego uproszczenia komunikatu. Profesjonalnie wykonane opakowanie, stanowiące fundament skutecznej reklamy i marketingu, jest tego najlepszym przykładem. W Polsce wiele firm nadal nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że dobrze wykonane pudełko nie może być czymś w rodzaju taniego dodatku do produktu. Częściej decydujemy się też na projekt tańszy, a nie lepszy. Cena wykonania projektu to koszt rzędu 20-50 tys. zł. A ta kwota nie obejmuje przeprowadzenia wstępnych analiz i pogłębionych badań sondażowych wśród przyszłych adresatów.

Odbiegamy nieco od standardów zachodnich, ale mimo wszystko z naszymi opakowaniami nie jest jednak tak źle, jakby się mogło wydawać.

— Jest kilka naprawdę ciekawych i dobrze zrealizowanych projektów, na przykład lody Grycan, piwo Dog in the Fog czy seria soków Tymbark — chwali Michał Łojewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Zawiśliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy