Na szczęście nikt do tej pory nie wymyślił, jak przez internet wysłać paczkę… chociaż operatorzy logistyczni powinni mieć się na baczności przed drukarkami 3D. Na razie jednak rozwój handlu internetowego to żyła złota dla naszej branży — liczba paczek w Polsce rośnie każdego roku dwucyfrowo.
Z prognoz wynika, że rynek e-commerce w Polsce może osiągnąć w 2020 r. wartość między 55 a 90 mld zł. Całkiem duży kawałek tego tortu przypadnie branży logistycznej. Dlatego Poczta Polska swoją strategię na najbliższe pięć lat wiąże z rozwojem w segmencie paczkowo-kurierskim i obsługą całego łańcucha wartości handlu internetowego. Dzięki zmianom w ofercie i ekspansji w e-commerce spółka osiągnęła w 2014 r. wzrost sprzedaży: usług KEP o ponad 16 proc., przesyłek kurierskich o niemal 50 proc., „Przesyłek Paletowych" o 81 proc. Z uczestnikami Forum Menedżerów Polskiej Logistyki podzielimy się informacją, jakie założenia pozwoliły nam tak szybko podnieść główne wskaźniki sprzedaży.
Po pierwsze: postawiliśmy na inwestycje w infrastrukturę uwzględniające długofalową efektywność kosztową i wymiar ekologiczny. Od stycznia 2013 r. wymieniliśmy prawie 2,5 tys. pojazdów, do końca 2016 r. pozyskamy jeszcze 500 nowych aut. Firma stawia na nowoczesne pojazdy o niskich kosztach eksploatacji, spełniające normę emisji spalin Euro 5 lub Euro 6. Przy 5 tys. samochodów i 10 tys. kursów dziennie jest to bardzo ważne dla emisji spalin do atmosfery. Priorytety na kolejne lata to modernizacja parku maszynowego w sortowniach i pozyskanie floty samochodów ciężarowych.
Naszym drugim priorytetem była koncentracja na zamieniających się potrzebach klienta biznesowego.
Wprowadziliśmy elektroniczny system monitoringu i powiadamiana o przesyłkach, usługi z zakresu marketingu bezpośredniego, usługi bankowe, ubezpieczeniowe i obsługę zwrotów. Stworzyliśmy portal dla sklepów internetowych Ecommerce.poczta-polska.pl, gdzie ich właściciele znajdą wsparcie na każdym etapie sprzedaży. Inną dziedziną rozwoju usług logistycznych Poczty był rynek krajowych przewozów drobnicowych. W latach 2011-14 przychód z przesyłek paletowych wzrósł ponad 10-krotnie, a Poczta otrzymała tytuł „Operatora Logistycznego roku 2014”.
Trzeci klucz do sukcesu to konsekwentne podnoszenie jakości. Osiągamy to na dwa sposoby — przez szkolenie pracowników i doskonalenie systemów. Prawie 80 tys. pracowników i ponad 7,5 placówek to mechanizm, w którym procesy muszą się zazębiać idealnie jak w szwajcarskim zegarku, aby dostarczać klientom terminowo i bezpiecznie usługi o najwyższej jakości na rynku. Priorytetem w szkoleniu pracowników jest rozwój kompetencji cyfrowych i efektywności operacyjnej, uwzględniający wzrost informatyzacji procesów. W sprawach technologicznychstawiamy na automatyzację sortowania, integrację systemów Poczty Polskiej z systemami klientów pod kątem „inteligentnej” dystrybucji paczek i na rozbudowę narzędzi IT wspierających zarządzanie logistyką i transportem.
Wydawać by się mogło, że w logistyce doszliśmy do ściany, a procesów nie da się już bardziej zoptymalizować. To jednak błędne przekonanie, a rozwój handlu internetowego stawia przed naszą branżą wyzwania, o jakich jeszcze nam się nie śniło. Porozmawiajmy o tym na Forum Menedżerów Polskiej Logistyki — my tam będziemy i również Państwa serdecznie zapraszamy. © Ⓟ
PAWEŁ WŁOCH, członek zarządu Poczty Polskiej