PARP ma kasę dla firm małych i średnich. I skarbnicę pomysłów na informatyzację
Wyrzuć papier do lamusa. Zostało półtora miesiąca na przygotowanie wniosku o dotację na usprawnienie kontaktów B2B.
Firmy, które z partnerami biznesowymi komunikują się w tradycyjny sposób, dostaną tej jesieni szansę na pożegnanie się z papierem raz na zawsze. 29 października ruszy jedyny w tym roku konkurs, w którym na wdrażanie technologii informatycznych w relacjach business-to-business (B2B) będzie do podziału 458,5 mln zł, do 2 mln zł na firmę. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosi go 15 września w ramach działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Pomysły podane na tacy
Na dofinansowanie mogą liczyć najlepsze projekty umożliwiające elektroniczną komunikację między przedsiębiorstwami, ich partnerami, pośrednikami, dystrybutorami czy punktami sprzedaży. Firmy, które chcą wystartować w konkursie, ale nie są pewne, czy i po jakie rozwiązanie sięgnąć, mogą zajrzeć do ściągawki, którą dziś na stronie www.web.gov.pl bezpłatnie udostępniła dla nich PARP (obok publikujemy fragmenty).
— Inwestycje w technologie B2B nie należą do najłatwiejszych. Dlatego wskazaliśmy przedsiębiorcom aplikacje o ugruntowanej na rynku pozycji, które można wykorzystać w różnych branżach, zwłaszcza marketingu, zaopatrzeniu, dystrybucji i komunikacji z otoczeniem biznesowym — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
Ich wdrożenie pozwoli m.in. na elektroniczne zarządzanie zleceniami i towarem w magazynie, kontakt z klientami, prowadzenie działań marketingowych, tworzenie bazy wiedzy, przygotowanie oferty i jej wycenę.
Dwie drogi
Przygotowane przez PARP przykłady mogą być inspiracją lub gotowym patentem na usprawnienie pracy w firmie za unijne pieniądze.
— Dotacje można dostać na wprowadzenie istniejącego rozwiązania lub budowę własnego. Ta opcja jest dedykowana przede wszystkim firmom informatycznym — wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.
Ale nie tylko. Skorzystał z niej np. pośrednik finansowy Invigo.
— Oferujemy kredyty hipoteczne w modelu direct, czyli przez internet i telefon. Drogą elektroniczną obsługujemy cały proces: od wyboru oferty do wypłaty kredytu. Aplikację, z której korzystamy, zrobiliśmy sami. Dzięki dotacji do systemu włączymy pośredników kredytowych i deweloperów — tłumaczy Łukasz Wojcieszak, prezes Invigo.
Informatyzacja procesów B2B daje firmie oszczędność czasu i pozwala na zmniejszenie kosztów także u partnerów i klientów.
— Chcąc zachować konkurencyjność, większość firm zmierza w tym kierunku. Przygotowanie własnej aplikacji ma sens, gdy przedsiębiorstwo sprzedaje usługę. Jeśli zajmuje się tradycyjną współpracą handlową, można wykorzystać narzędzia dostępne już na rynku — dodaje Łukasz Wojcieszak.
Informatyzację chwali także inny laureat poprzedniej edycji konkursu – firma Agrimpex, dystrybutor produktów roliczno-ogrodniczych. Dzięki dotacjom zrealizowała projekt wart 430 tys. zł.
— Wdrożona aplikacja pozwala naszym odbiorcom korzystać z systemu dystrybucji przez stronę internetową. W ten sposób sprawdzają asortyment, składają zamówienia i reklamacje, kontrolują co dzieje się z fakturą — wyjaśnia Wojciech Bojarski, informatyk w Agrimpeksie.
Okiem eksperta
Jerzy Kwieciński, wiceprezes Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości
Te pieniądze pomogą wzmocnić współpracę
Działanie 8.2 Programu Operacyjna Gospodarka jest bardzo przydatne, choć trochę niedoceniane przez przedsiębiorców. W przeciwieństwie do innych działań, dotyczy projektów dedykowanych kilku firmom. To bardzo wzmacnia współpracę biznesową podmiotów, które w nich uczestniczą. Przedsiębiorstwom zostaje trwała motywacja do kooperacji w postaci wspólnej platformy internetowej. Ubiegając się o dotacje, trzeba pamiętać, że mogą być przeznaczone wyłącznie na działalność typu B2B, a nie B2C. Oznacza to, że dofinansowania nie zdobędą projekty, w których drugim ogniwem jest klient — finalny odbiorca produktu czy usługi.
Kasa na e-biznes
W ramach działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka można zdobyć dotacje na przedsięwzięcia, które umożliwiają realizację procesów biznesowych w formie elektronicznej. Efekty projektu muszą obejmować co najmniej trzy przedsiębiorstwa z sektora MSP. Minimalne dofinansowanie wynosi 20 tys., maksymalne 2 mln zł. Najbliższy konkurs ruszy 29 października i potrwa do 30 listopada.
Na to możesz dostać pieniądze
Zebrane przez PARP przykłady oprogramowania B2B, na które można dostać unijną dotację w ramach działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
1. Marketing i sprzedaż
EMM (ang. Enterprise Marketing Management) — aplikacje wspierające procesy i działania marketingowe przedsiębiorstwa od planowania po ocenę skuteczności i wycofanie. Służą m.in. do prowadzenia kampanii marketingowych i zarządzania klientami.
Przykłady:
Unica Software http://www.unica.com
Portrait Suite http://www.portraitsoftware.com
Comarch Enterprise Marketing Management www.comarch.pl
Aprimo MarketingStudio B2B www.aprimo.com
Packshot Creator http://www.packshot-creator.com
CRM-SFA — aplikacje umożliwiające zaawansowane zarządzanie relacjami z klientem. Umożliwiają m.in. zarządzanie marketingiem, wsparciem posprzedażowym i ofertowanie.
Przykłady:
Infor CRM Epiphany http://pl.infor.com
Aplicor CRM http://www.aplicor.com
Microsoft Dynamics CRM http://crm.dynamics.com
4M Power CRM, 4M Power SFA http://softline.com.pl
Quofore (pakiet) http://www.quofore.com
Q2O (ang. Quote to Order) — systemy wspierające proces sprzedaży na etapie przygotowania i wyceny oferty. Umożliwiają tworzenie bazy informacji o produktach i automatyczne przenoszenie ofert na zlecenia realizacji.
Przykłady:
Blueprint Quotation System http://www.blue-zebra.com/
BuyDesign http://www.tdci.com
WebSource CPQ http://www.webcominc.com
Pakiet SYSPRO http://europe.syspro.com
SalesForce http://www.salesforce.com
Systemy zapewniające zgodność produktów z przepisami i normami — służą do zarządzania zgodnością cech funkcjonalnych, fizycznych, bezpieczeństwa, jakości etc. z obowiązującymi na rynku, na którym operuje przedsiębiorstwo, normami i uregulowaniami prawnymi.
Przykłady:
RegDBOnline, MSDS Vault, REACHtracker http://www.atrionintl.com/
CEBOS MQ1 http://www.cebos.com/
2. Zaopatrzenie i dystrybucja
e-Procurement i platformy aukcyjne –automatyzują procesy sprzedaży i zaopatrzenia. Umożliwiają składanie ofert na kupno lub sprzedaż towarów czy usług przez wielu oferentów w trybie "online".
Przykłady:
MarketPlanet http://www.marketplanet.pl
Logintrade. NET http://www.logintrade.pl
Buying Solutions http://www.buyingsolutions.gov.uk
Xtrade e-aukcje http://www.xtrade.com.pl
TMS (ang. Transport Management System), WMS (ang. Warehouse Management System), SCM (ang. Supply Chain Management) — systemy do zarządzania logistyką łańcucha dostaw, w szczególności transportu i magazynowania
Przykłady:
Kewill Transport http://www.interchain.nl
Logit D2D http://www.logit-systems.com
MLS http://nl.fujitsu.com
Portal SCM http://www.asseco.pl
GLogistics http://www.logit-systems.com
3. Komunikacja z otoczeniem biznesowym
Platformy elektronicznej wymiany danych (EDI) — umożliwiają m.in. zarządzanie łańcuchem dostaw, sprzedażą, dostawami i zwrotami
Przykłady:
EDInet Communicator www.infinite.pl
EDISON (EWA — Edison Web Access)) www.edison.pl
ECOD http://www.comarch.pl/
BPM (ang. Business Process Management) — aplikacje wspierające realizację procesów biznesowych krok po kroku. Integrują funkcjonalnie systemy różnych dostawców wymaganych do realizacji konkretnego procesu biznesowego.
Przykłady:
SIMPLE. BPM http://www.simplesoftware.pl/
Office Objects® WorkFlow http://www.rodan.pl/
QPR ProcessGuide http://www.jurasoft.com.pl
Living Systems Process Suite http://www.whitestein.com
Appian BPM Suite http://www.appian.com
Źródło: "Realizacja procesów B2B z wykorzystaniem technologii ICT", PARP.




